Αστρολογία
Κέλτικη Αστρολογία
Σύμφωνα με τα αρχαία μυστικά της παράδοσης των Κελτών, ο κόσμος έχει τη μορφή ενός δέντρου, με τις ρίζες του βαθιά στη γη και τα κλαδιά του ψηλά στον ουρανό. Για τους σοφούς Δρυίδες, τα δέντρα ήταν ιερά, και κατείχαν μαγικές ιδιότητες. Θεωρούσαν ότι περιείχαν πνεύματα γεμάτα σοφία, τις Δρυάδες ή Νύμφες των Δασών. Ήταν τόσο σημαντικά που απέδωσαν σε καθένα από αυτά ιδιότητες με μυστικιστικό συμβολισμό για τη ζωή, το θάνατο και την ανανέωση.
Από αυτή την κοσμολογική αντίληψη γεννήθηκε το αστρολογικό τους σύστημα με τα δέντρα, που αντιστοιχούν συγκεκριμένες ημερομηνίες οι οποίες διαμόρφωναν ανάλογους χαρακτήρες.
Ο Κελτικός Ζωδιακός είναι βασισμένος στους κύκλους του φεγγαριού και όχι του ήλιου, με το έτος να διαιρείται σε 13 σεληνιακούς μήνες. Κάθε μήνας συνδέεται με ένα ιερό δέντρο με πλούσιο συμβολισμό, τον οποίο κωδικοποίησαν σε ένα μυστικό σαμανικό αλφάβητο. Έναν κώδικα από σύμβολα και ιερογλυφικά, γνωστό ως 'Ογκχαμ, η προέλευση του οποίου αποδίδεται στον Όγκμα, τον κελτικό θεό της Ποίησης. Ο Όγκμα είναι επίσης θεός της ευγλωττίας και της μάθησης. Είναι ο γιος της θεάς Ντάνου και του θεού Ντάγκντα, θεοί του Φωτός, και ένα από τα κύρια μέλη των Τουάθα Ντε Ντανάν, ενώ το αλφάβητο που του αποδίδεται χρησιμοποιήθηκε από τους πρώιμους Ιρλανδούς συγγραφείς. Οι 13 μήνες του κελτικού σεληνιακού ημερολογίου έχουν ως σύμβολά τους γράμματα του αλφαβήτου του Όγκχαμ: ένα ιερό δένδρο, έναν Φύλακα του ζωικού βασιλείου και έναν κελτικό θεό. Ας εξερευνήσουμε αρχικά τις πηγές του κελτικού Όγκχαμ, γεγονός που θα μας δώσει και μια εικόνα για τη διασπορά του στα ιερά δάση της Ευρώπης.
H Προέλευση του Κελτικού ΄Ογκχαμ
Το Όγκχαμ (Ogham), εμφανίζεται αρχικά στα βρετανικά νησιά. Τα ονόματα είναι στην ιρλανδική γλώσσα (πολλά χρησιμοποιούνται ακόμη για τα ίδια δέντρα), και ουσιαστικά όλες οι επιγραφές Όγκχαμ έχουν βρεθεί στην Ιρλανδία ή τη Βρετανία (αν και υπάρχουν ισχυρισμοί για επιγραφές στη βόρεια Ισπανία και τη Βόρεια Αμερική). Ο Ρόμπερτ Γκρέιβς[1] (Robert Graves), θεωρεί ότι έχει πολύ παλαιότερη προέλευση και τα στοιχεία του, που αρκετά αμφισβητούνται από τους ακαδημαϊκούς ερευνητές, συνέδεαν το Όγκχαμ με πολιτισμούς της ανατολικής Μεσογείου. Άλλοι ερευνητές προσπάθησαν να συνδέσουν το Όγκχαμ με τον πολιτισμό της Θεάς στη νεολιθική Ευρώπη.
Σε ό,τι αφορά στις γλωσσολογικές μαρτυρίες υπάρχουν τρία συνώνυμα μεταξύ των ονομάτων Όγκχαμ και των αγγλικών ονομάτων για τα ίδια δέντρα: beith, birch, (σημύδα), sail, sallow (ένα αρχαϊκό όνομα για την ιτιά) και iodhadh, yew (τάξος). Τα επιστημονικά ονόματα βασίστηκαν στα αρχαία ρωμαϊκά ονόματα των δέντρων, δίνovτας κάποια συνώνυμα ακόμη: beith-Betula, sail-Salix, coll-Corylus και Erica. Δύο επίσης από τα δέντρα Όγκχαμ βρίσκονται στο γερμανικό ρουνικό αλφάβητο: η σημύδα, birch (berkana) και το γκι, yew (eihwaz). Πολλά από αυτά τα ονόματα των δέντρων μπορούν επίσης να επισημανθούν σε άλλες ινδοευρωπαϊκές γλώσσες. Ο Πάουλ Φρήντριχ[2] (Paul Friedrich) ερευνώντας με λεπτομέρεια τα ινδοευρωπαϊκά ονόματα των δέντρων καταλήγει στο ότι το αλφάβητο Όγκχαμ είναι ινδοευρωπαϊκής προέλευσης.
Σε ό,τι αφορά στη βοτανική μαρτυρία, δηλαδή την παρουσία αυτών των δέντρων στο μέγεθος της διασποράς, που υποδεικνύουν οι ερευνητές, τα πράγματα είναι διαφορετικά. Οι αρχαιολογικές μαρτυρίες δείχνουν πως οι Ινδοευρωπαίοι ήρθαν από τις στέπες βόρεια της Κασπίας και της Mαύρnς θάλασσας, περιοχές δηλαδή στις οποίες τα δέντρα και ιδιαίτερα τα δέντρα του αλφάβητου Όγκχαμ δεν ήταν συνηθισμένα.
Ο Tutin[3] και άλλοι (1964) ταξινομούν την ευρωπαϊκή χλωρίδα σε γεωγραφικές περιοχές, που αντιστοιχούν στις χώρες της Ευρώπης κατά το 1960. Αυτό δεν είναι επιστημονικά ορθό, δεδομένου ότι η χλωρίδα δεν υπακούει σε εθνικά όρια. Όταν εξετάζουμε τον πλήρη κατάλογο των είκοσι δέντρων Όγκχαμ, μαζί με το κοινό γκι, ανακαλύπτουμε πως μόνο τέσσερις χώρες τα έχουν όλα και κατά σύμπτωση είναι εκείνες στις οποίες αναπτύχθηκε η δρυιδική παράδοση: η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία και η Ιταλία.
Η Βρετανία στερείται του ασημένιου έλατου και του σταφυλιού (αν και η άμπελος είναι καλλιεργημένο και όχι άγριο φυτό), και η Ιρλανδία στερείται, επιπλέον του γκι. Ο αρχαίος ευρωπαϊκός πολιτισμός αναπτύχθηκε επίσης στη βαλκανική χερσόνησο, από την οποία λείπουν γηγενή φυτά όπως η σημύδα και το σπάρτο και πολύ περισσότερο από την ανατολική μεσόγειο. Εάν χρειαζόταν να επιλέξει κανείς μια περιοχή που αντιπροσωπεύει καλύτερα το σύνολο των δέντρων του αλφάβητου Όγκχαμ, αυτή θα ήταν η κοιλάδα του ποταμού Ρήνου, κέντρο του πολιτισμού Λα Τεν της κεντρικής Ευρώπης την εποχή του Σιδήρου, που θεωρείται και προγονικός πολιτισμός των Κελτών.
Αν θεωρήσουμε το Quercus ilex αντί του Ilex aquifoliaus ελαιόπρινο, και το Loranthus europaeus αντί του Viscum album ως γκι, η Ιταλία είναι η μόνη χώρα με όλα τα είδη, ενώ η Βρετανία και η Ιρλανδία έχουν ακόμη λιγότερα. Έτσι, το παραδοσιακό σύνολο των δέντρων Όγκχαμ φαίνεται να είναι αποκλειστικά Κελτικό, αν και όχι απαραιτήτως κληρονομιά των πρωτο-Ινδοευρωπαίων.
Ο Κελτικός Ζωδιακός Κύκλος των Δέντρων
Σημύδα (Birch), 24 Δεκεμβρίου - 20 Ιανουαρίου
Για τους Δρυίδες η Σημύδα συμβόλιζε την έναρξη, την ανανέωση και την αναγέννηση, καθώς είναι το πρώτο δέντρο που γεμίζει φύλλα μέσα στην καρδιά του χειμώνα. Η «Κυρά των Δένδρων» όπως λέγεται, κατείχε τους σπόρους για κάθε μορφή ζωής. Ως δέντρο της αγάπης, έφτιαχναν από τον κορμό της το παραδοσιακό γαϊτανάκι ενώ κρέμαγαν τα κλαδιά του πάνω από τα καροτσάκια των μωρών για προστασία.
Οι άνθρωποι της Σημύδας είναι αποφασιστικοί, ελαστικοί και φιλόδοξοι. Καλοί διοργανωτές, ηγέτες και στρατηγικοί, δεν αποτρέπονται από τις οπισθοδρομήσεις, πιστεύουν στη σκληρή δουλειά, και θριαμβεύουν μέσω της επιμονής και της υπομονής. Είναι πιστοί, αλλά συγκροτημένοι στην επίδειξη της αγάπης τους. Χρειάζονται έναν σκοπό στη ζωή τους διαφορετικά κυριεύονται από κατάθλιψη και απαισιοδοξία.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Ο Κέλτης πολεμιστής θεός Λιούγκ ή Λαφ, εφευρέτης όλων των τεχνών. |
Δρυιδικό Ζώο | Το λευκό αρσενικό ελάφι συμβολίζει τα υψηλά ιδανικά και τις Φιλοδοξίες. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Ήλιος |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚁ Μπέιθ |
Σουρβιά (Rowan), 21 Ιανουαρίου - 17 Φεβρουαρίου
Οι Σουρβιές φυτεύονταν κοντά στις πόρτες και στις πύλες προκειμένου να εξασφαλιστεί η καλή τύχη αλλά και για προστασία του κακού γενικότερα. Πίστευαν πως αυτό το δέντρο φύλαγε τις πύλες του πνευματικού κόσμου. Οι Αρχαίοι Δρυίδες άναβαν φωτιές από το ξύλο του, χρησιμοποιώντας τις μαντικές του ιδιότητες για την έκβαση σοβαρών θεμάτων.
Οι άνθρωποι της Σουρβίας είναι οραματιστές του μέλλοντος, ιδεαλιστές, προοδευτικοί, φιλόσοφοι, με ισχυρές ανθρωπιστικές και πνευματικές αρχές. Αφομοιώνουν δημιουργικά τις αλλαγές, γίνονται ανυπόμονοι με τη σύμβαση ή τον περιορισμό. Είναι τύποι καλλιτεχνικοί και αυθεντικοί, αν και μπορούν να φαίνονται ενίοτε αποστασιοποιημένοι. Συνήθως χρειάζονται μια διέξοδο για την ισχυρή φαντασία τους, διαφορετικά μπορούν να γίνουν ανήσυχοι και εριστικοί.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Η Μπριγκίτ, η θεά της γονιμότητας και της ποίησης. |
Δρυιδικό Ζώο | Ο Δράκοντας, που συμβολίζει την έμπνευση και τη φαντασία. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Ουρανός |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚂ Λουΐς |
Μελία ή Φλαμουριά (Ash), 18 Φεβρουαρίου - 17 Μαρτίου
Η Μελία ήταν το ιερό δέντρο που στήριζε όλο τον κόσμο και ήταν αφιερωμένη στην αστραπή ως δέντρο της λάμψης. Το ξύλο του θεωρείτο γητεμένο και χρησιμοποιείτο για τις ράβδους και τις λόγχες των Δρυίδων. Πίστευαν πως τοποθετώντας φύλλα κάτω από το μαξιλάρι εφέλκυαν προφητικά όνειρα.
Οι άνθρωποι της Μελίας είναι γρήγοροι, πνευματώδεις, αυθόρμητοι, κοινωνικοί και διερευνητικοί. Είναι πειστικοί ομιλητές, ενθουσιώδεις, ευαίσθητοι, επικοινωνιακοί, διαισθητικοί, με ισχυρή πίστη. Αγαπούν τις νέες ιδέες και τα προγράμματα. Φιλάνθρωποι και συμπονετικοί έχουν την ικανότητα να ανακουφίζουν τον ανθρώπινο πόνο. Διαθέτουν βαθιά κατανόηση της πνευματικής πλευράς του ανθρώπου. Χρειάζεται να εστιάσουν στις νοητικές τους δυνάμεις διαφορετικά γίνονται εκνευριστικοί και εριστικοί.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Ο Μάγος παραμυθάς και Κατεργάρης Γκύντιον. |
Δρυιδικό Ζώο | Η Έχιδνα, που συμβολίζει τη φρόνηση και την πνευματική ενέργεια. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Ποσειδών |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚅ Νίον |
Κλήθρα ή Σκλήθρα (Alder), 18 Μαρτίου - 14 Απριλίου
Οι Δρυίδες πίστευαν πως αυτό το δέντρο ενώνει το αρσενικό και το θηλυκό στοιχείο, φέρνοντας ισορροπία στην ύπαρξη κάθε ανθρώπου. Συνδέεται με το θάρρος που χρειάζεται το εξελισσόμενο πνεύμα. Το κόψιμο της σκλήθρας θεωρείτο έγκλημα ενώ το θυμωμένο πνεύμα του δέντρου μπορεί να κάψει τα σπίτια. Η Σκλήθρα είναι ανθεκτική στο νερό και χρησιμοποιείτο στη γεφυροποιία, τη ναυπηγική και την κατασκευή υδροδοχείων και γαλακτοδοχείων.
Οι άνθρωποι της Σκλήθρας είναι θαρραλέοι, ενεργητικοί, παρορμητικοί και αποφασισμένοι να τραβήξουν το δικό τους δρόμο στη ζωή. Αυτάρκεις και περιπετειώδεις αγαπούν τον κίνδυνο και είναι ακούραστοι εργάτες. Στοργικοί και γοητευτικοί, εμπνέουν μεγάλη πίστη στο περιβάλλον τους. Χρειάζεται να μάθουν την τέχνη της διπλωματίας, διαφορετικά χάνουν την ενέργειά τους σε άκαρπες διαφωνίες.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Ο θεός του κόσμου των πνευμάτων, ο Μπράν. |
Δρυιδικό Ζώο | Η Αλεπού, που συμβολίζει την ικανότητα στη διπλωματία. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Άρης |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚃ Φερν |
Ιτιά (Willow), 15 Απριλίου - 12 Μαίου
Η Ιτιά ήταν ιερό δέντρο, αφιερωμένο στη Σελήνη. Σύμφωνα με τον κελτικό μύθο, ο κόσμος εκκολάφθηκε από δύο αυγά, τον Ήλιο και τη Γη, που ήταν κρυμμένα στα κλαδιά της. Το δέντρο αυτό συμβολίζει το θηλυκό στοιχείο και το ρυθμό του μηνιαίου-εμμήνου κύκλου. Οι έγκυες γυναίκες έπιαναν τα φύλλα του για να εξασφαλίσουν καλή-εύκολη γέννα.
Οι άνθρωποι της Ιτιάς έχουν καλή μνήμη, διαθέτουν ευκρίνεια και ισχυρή θέληση. Είναι επινοητικοί, συναισθηματικοί και αινιγματικοί. Διαθέτουν πλούσια φαντασία και υψηλή διαίσθηση. Έχουν τις γρήγορες απαντήσεις και είναι επιρρεπείς σε ξαφνικές αλλαγές της διάθεσης. Πρέπει να εμπιστεύονται την εσωτερική φωνή τους, διαφορετικά είναι πιθανό να γίνουν σκυθρωποί και αναποφάσιστοι.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Η κελτική θεά της Σελήνης Κέριντβεν. |
Δρυιδικό Ζώο | Ο Λαγός που συμβολίζει την προσαρμογή και τη διαίσθηση. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Σελήνη |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚄ Σέιλ |
Κράταιγος ή Μουμουτζελιά (Hawthorn), 13 Μαίου - 9 Ιουνίου
Ο Κράταιγος ήταν σύμβολο της ψυχικής προστασίας εξαιτίας των αιχμηρών αγκαθιών του. Λέγεται πως τα ξωτικά ζούσαν σε φράκτες καμωμένους από κράταιγους που φυτεύονταν ως προστατευτικές ασπίδες γύρω από χωράφια, σπίτια και αυλές εκκλησιών. Θεωρείτο δέντρο που έφερνε καλή τύχη στον κάτοχό του και ευημερία στη γη του.
Οι άνθρωποι του Κράταιγου διαθέτουν αυτοπεποίηση, είναι ρευστοί, καινοτόμοι, δημιουργικοί, έντιμοι και σταθεροί. Είναι εύγλωττοι και χαρισματικοί εκτελεστές με φυσική γοητεία. Βαριούνται εύκολα και για αυτό αναζητούν τη νοητική διέγερση και πρόκληση. Χρειάζεται να αναπτύξουν την υπομονή διαφορετικά η εσπευσμένη δράση μπορεί να υπονομεύσει τις καλύτερες προσπάθειές τους.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Η κυρά των καλοκαιρινών λουλουδιών Όλβεν. |
Δρυιδικό Ζώο | Η Κουκουβάγια που συμβολίζει τη σοφία και την υπομονή. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Ήφαιστος |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚆ Ουάθ |
Βελανιδιά (Oak), 10 Ιουνίου - 7 Ιουλίου
Η Βελανιδιά ήταν ιερό δέντρο για τους Δρυίδες και συμβόλιζε την αλήθεια και την ακλόνητη γνώση. Οι πόρτες καμωμένες από βελανιδιά θεωρείτο ότι απομάκρυναν το κακό. Οι Κέλτες πίστευαν πως αυτό το δέντρο αντιπροσώπευε την ψυχή, το «Μάτι του Θεού».
Οι άνθρωποι της Βελανιδιάς είναι αποφασιστικοί, παρορμητικοί, ενθουσιώδεις και υπεύθυνοι. Έχουν όραμα, τόλμη και αισιοδοξία. Φυσικοί ηγέτες που παραμένουν ήρεμοι σε μια κρίση και δεν ταλαντεύονται εύκολα από τις αντιθέσεις. Αν και σοβαροί, είναι γενικά εύθυμοι και αισιόδοξοι και δεν παραιτούνται εύκολα. Χρειάζεται να μετριάζουν την υπερηφάνεια με το χιούμορ, διαφορετικά γίνονται αλαζόνες και δεσποτικοί.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Ο πατέρας όλων των θεών, ο Ντάγκντα. |
Δρυιδικό Ζώο | Ο Τρυποκάρυδος ο κέλτικος βασιλιάς των πουλιών που συμβολίζει το πνεύμα και τη Λεπτότητα. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Δίας |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚇ Ντούϊρ |
Ελαιόπρινος (Hollytree), 8 Ιουλίου - 4 Αυγούστου
Όταν οι Κέλτες αρχηγοί διάλεγαν διάδοχο, τον στεφάνωναν με στέφανο Ελαιόπρινου, το γνωστό Ου των Χριστουγέννων, που απένειμε σοφία και θάρρος. Θεωρείτο ισχυρό σύμβολο ζωής. Συνδεόταν με την καλή θέληση και την αγάπη, ήταν χρήσιμο στα όνειρα και το φύτευαν κοντά σε σπίτια για προστασία, για να αποκρούει το κακό. Ο αειθαλής ελαιόπρινος απωθούσε και τους εχθρούς γιαυτό οι πολεμιστές έφεραν ιερά ξύλινα ρόπαλα καμωμένα από ελαιόπρινο.
Οι άνθρωποι του Ελαιόπρινου είναι πρακτικοί, επιδέξιοι και ακλόνητοι στις αντιπαραθέσεις, προσεκτικοί, λογικοί, αξιόπιστοι, αφοσιωμένοι και ικανοί. Έχουν πολύ καλή επιχειρηματική αίσθηση, αλλά μάλλον προτιμούν να βοηθούν, παρά να ηγούνται. Στις σχέσεις τους είναι υποστηρικτικοί, προστατευτικοί και κτητικοί, και έχουν πολύ δυνατή προσωπικότητα. Χρειάζεται να γίνουν λιγότερο τελειομανείς διαφορετικά θα υποφέρουν από έλλειψη εμπιστοσύνης και στόχου.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Ο σιδηρουργός Θεός Γκόβανον. |
Δρυιδικό Ζώο | Ο Μονόκερως που συμβολίζει την αγνότητα και τη δύναμη. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Γη |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚈ Τάινι |
Φουντουκιά (Hazel), 5 Αυγούστου - 1 Σεπτεμβρίου
Θεωρείτο ότι οι μαγικές ικανότητες και η γνώση μπορούσε να αποκτηθεί απλά με τη βρώση φουντουκιών. Χρησιμοποιούσαν τα κλαδιά της οι μάντεις νερού, λόγω της ευαίσθητης φύσης του δέντρου και της συγγένειάς του με το στοιχείο του νερού.
Οι άνθρωποι της Φουντουκιάς είναι τύποι καλλιτεχνικοί, με ζωντανό, αναλυτικό νου. Από αυτή την κατηγορία ανθρώπων προέρχονται οι χαρισματικοί δάσκαλοι. Είναι διορατικοί και έξυπνοι, γεμάτοι φαντασία και αγαπούν την γνώση. Διακρίνονται για τη ριζοσπαστική και ιδεαλιστική σκέψη τους. Έχουν ανάγκη να εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους, διαφορετικά είναι δυνατόν να γίνουν αρνητικοί και εσωστρεφείς.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Ο θαλάσσιος Θεός Μάναμαν Μακ Λιρ, ο κύριος της μεταμόρφωσης ανάλογος του ελληνικού Νηρέα. |
Δρυιδικό Ζώο | Για τους Κέλτες ο Σολομός είναι το αρχαιότερο και σοφότερο ζώο, και συμβολίζει την έμπνευση. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Ερμής |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚉ Κολ |
Άμπελος (Viny) 2 Σεπτεμβρίου - 29 Σεπτεμβρίου
Η Άμπελος είναι σύμβολο της ιερής γνώσης και της πνευματικής μύησης αλλά και της αλήθειας που προέρχεται από την απελευθέρωση των αναστολών. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή για να φέρει καρπούς στο κρύο κελτικό κλίμα.
Οι άνθρωποι της Αμπέλου είναι διακριτικοί, ευγενικοί, κοινωνικοί και δημιουργικοί, αλλά παράλληλα είναι και επιτακτικοί με υψηλά πρότυπα. Εμφανίζονται ήρεμοι και αποστασιοποιημένοι αλλά είναι κατά βάθος ρομαντικοί και ευαίσθητοι, ευάλωτοι και με ισχυρό αίσθημα αυτοκριτικής. Έντονα διορατικοί, έχουν στραμμένο το μάτι τους στην αισθητική και γνωστική λεπτομέρεια. Χρειάζεται να ξεπεράσουν την τάση τους να χρονοτριβούν, διαφορετικά θα χαθούν στην ανησυχία και την αρνητικότητα.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Οι θεοί του Φωτός Τουάθα Ντε Ντανάαν. |
Δρυιδικό Ζώο | Ο Κύκνος που συμβολίζει τη χάρη και την ομορφιά. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Αφροδίτη |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚋ Μούιν |
Κισσός (Ivy), 30 Σεπτεμβρίου - 27 Οκτωβρίου
Η δύναμη του Κισσού να αναρριχάται το κατέστησαν ένα ισχυρό σύμβολο του πεπρωμένου και της μαγικής δύναμης. Αλλά και της αποφασιστικότητας, της αντοχής, της ισχυρής θέλησης και της καρτερικότητας. Ο κισσός μπορεί να αφαιρέσει τη ζωή από κάποιο δέντρο γιαυτό και έμεινε γνωστό ως οιωνός θανάτου αλλά και πνευματικής αναγέννησης. Ήταν ένα μέσο επικοινωνίας με τον εσώτερο εαυτό, έδινε στο άτομο την ικανότητα να βλέπει μέσα από τα μάτια της ψυχής και πέρα από τον καθημερινό κόσμο.
Οι άνθρωποι του Κισσού είναι ακούραστοι, κοινωνικοί και γενικά καλής φύσης, διακρίνονται για την πνευματική τους οξύνοια, το χιούμορ και την αφοσίωσή τους. Χαρούμενοι, επεκτατικοί και γοητευτικοί, κερδίζουν τους φίλους εύκολα, ενώ απεχθάνονται τις προσβολές σε άλλους. Αν και συχνά είναι αναποφάσιστοι, δεν είναι αδύναμοι και χαρίζουν στο περιβάλλον τους αισιοδοξία. ΄Εχουν ισχυρό το αίσθημα της δικαιοσύνης και της ευθύνης. Οι άνθρωποι του Κισσού δεν πρέπει να εμπλέκονται στα προβλήματα άλλων, διαφορετικά κινδυνεύουν από την απογοήτευση και την προδοσία.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Η νεράιδα Γκουΐνιβερ. |
Δρυιδικό Ζώο | Η Πεταλούδα που συμβολίζει την πίστη των ξωτικών. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Περσεφόνη |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚌ Γκορτ |
Κάλαμος (Reed), 28 Οκτωβρίου - 24 Νοεμβρίου
Οι Δρυίδες πίστευαν ότι ο Κάλαμος ήταν δέντρο εξαιτίας του πυκνού ριζικού του συστήματος. Κομμένα καλάμια χρησιμοποιούνταν ως γραφίδες και συμβόλιζαν τη σοφία και την έρευνα. Εξέφραζε την επιθυμία να αναζητηθούν οι κρυμμένες αλήθειες, ενώ επίσης συμβόλιζε την μουσική.
Οι άνθρωποι του κάλαμου είναι σύνθετοι, σταθεροί και άφοβοι, με ισχυρή φαντασία. Υπερήφανοι και ανεξάρτητοι, έχουν δυνατό χαρακτήρα και σπάνια συμβιβάζονται. Ανταποκρίνονται στις προκλήσεις και διαθέτουν έμφυτη πίστη στο πεπρωμένο τους. Χρειάζονται μια ενοποιημένη αίσθηση σκοπού για να προσφέρουν την ισχυρή τους θέληση, διαφορετικά μπορούν να γίνουν αυτοκαταστροφικοί.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Ο Κελτικός θεός του κάτω κόσμου, ο Πβυλ |
Δρυιδικό Ζώο |
Κυνηγόσκυλο ή σκυλί ήταν τίτλος της τιμής για τους Κέλτες πολέμαρχους καθώς |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Πλούτων |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚍ Νγκέταλ |
Σαμπούκος ή Κουφοξυλιά (Elder), 25 Νοεμβρίου - 23 Δεκεμβρίου
Ο Σαμπούκος ήταν αφιερωμένος στα ξωτικά και τα κλαδιά του κρέμονταν στους σταύλους ως προστασία των αλόγων από τα κακά πνεύματα. Θεωρείτο ατυχία το κάψιμο του Σαμπούκου και η είσοδός του στο σπίτι ήταν οιωνός θανάτου. Ήταν και σύμβολο της αναγέννησης, ενώ τα κλαδιά του επέτρεπαν στο άτομο να δει πνεύματα και οράματα.
Οι άνθρωποι του Σαμπούκου θεωρούνται αυτάρκεις, ζωντανοί, φιλόδοξοι, παρορμητικοί και εξωστρεφείς. Απεχθάνονται τη ρουτίνα και αρνούνται την καταπίεση των άλλων. Ανήσυχοι και ιδιαίτερα ενεργητικοί, αναπτύσσονται στην αλλαγή και χρειάζονται σταθερή διανοητική και φυσική πρόκληση. Διαθέτουν μια εποικοδομητική προσέγγιση στη ζωή. Χρειάζεται να μάθουν να χρησιμοποιούν την αλλαγή ως θετική δύναμη στη ζωή τους, διαφορετικά είναι δυνατόν να καταλήξουν στην απερισκεψία και τη σύγχυση.
Θεϊκός Κυβερνήτης | Η εστεμμένη και φυλετική μητέρα των Κελτών Καιλεάχ Μπεάρα. |
Δρυιδικό Ζώο | Το Κοράκι που συμβολίζει τη θεραπεία και την προστασία. |
Πλανητικός Κυβερνήτης | Κρόνος |
Αλφάβητο Όγκχαμ | ᚏ Ρουΐς |
Η μελέτη της αστρολογίας, στα αρχαία χρόνια, ήταν εξίσου σημαντική με την μελέτη της αστρονομίας. Μαγεία και επιστήμη δεν αποτελούσαν ξεχωριστούς κλάδους, αλλά όψεις του ίδιου νομίσματος. Τούτος ο ζωδιακός, με την ξεχωριστή του φύση, θυμίζει αδιάκοπα την αρχέγονη σχέση του ανθρώπου με το φυτικό βασίλειο. Μια σχέση που όχι μόνον του παρείχε γνώση μαγική και θεραπευτική, αλλά του έδωσε και πρότυπα ανάπτυξης για να πορεύεται στη ζωή του. Από αυτή την άποψη είναι σημαντικό, λοιπόν, να αναζητήσει κανείς τις βαθύτερες ρίζες που συνδέουν την ατομική ιδιοσυγκρασία του με το φυτικό βασίλειο μέσω του κελτικού ζωδιακού, παρατηρώντας και συγκρίνοντας την ατομική του στάση απέναντι στη ζωή. με το ιδιοσυγκρασιακό αρχέτυπο που παραδόθηκε σε εμάς μέσω της αρχαίας σοφίας.
Αν μη τι άλλο η μελέτη του κελτικού Ζωδιακού και η σύγκρισή του με τον παραδοσιακό ουράνιο ζωδιακό κύκλο μπορεί να μας δώσει καρπούς πλούσιους σε ό,τι αφορά στη σχέση μικρόκοσμου και μακρόκοσμου, αλλά και σε ό,τι αφορά τις σχέσεις σεληνιακών και ηλιακών ημερολογίων, στο διάβα της ανθρώπινης εξέλιξης.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
[1]. Graves, Robert, The White Goddess; Farrar, Straus and Giroux, (New York, 1966).
[2]. Friedrich, Paul, Proto-Indo-European Trees: The arboral system of a prehistoric people, Univ. Chicago Press, (Chicago 1970).
[3]. Tutin, T. G., V. H. Heywood, N. A. Burges, D. H. Valentine, S. M. Walters, and D. A. Webb, Flora Europaea, Cambridge University Press. (Cambridge, 1964)
Κ.Κ.