Ανατολική Εσωτερική Παράδοση
Μούντρα: Ο Εσωτερικός Χορός του Σώματος
Η επικοινωνία είναι το κλειδί για τη θεμελίωση, του ατόμου μέσα σε ένα γενικότερο σύνολο. Η επικοινωνία είναι το κλειδί για την επιτυχία των ανθρώπων. Είναι, επίσης, το κλειδί για τη θεραπεία σε όλα τα επίπεδα της ύπαρξης. Μια επικοινωνία που εκφράζεται είτε με λόγια, είτε με κινήσεις.
Οι ψυχολόγοι που μελετούν την ανθρώπινη συμπεριφορά, οι αποκαλούμενοι συμπεριφοριστές, δίνουν μεγάλη έμφαση στον τρόπο με τον οποίο εκδηλώνεται η ασυνείδητη πρόθεση του ατόμου. Παρατηρούν κυρίως την ασυνείδητη κίνηση των χεριών, τη στάση του σώματος, την κλίση που παίρνει σε κάθε του προσπάθεια για επικοινωνία, βάζοντας έτσι το βιολογικό θεμέλιο παρατήρησης της επικοινωνίας.
Αν παρατηρήσει κανείς προσεκτικά τις χειρονομίες που χρησιμοποιεί ένας άνθρωπος προκειμένου να εκφραστεί, θα αναγνωρίσει πως το ανθρώπινο σώμα εν γένει χρησιμοποιεί κάποιες αναγνωρίσιμες ομάδες κινήσεων. Για παράδειγμα, το δάκτυλο στα χείλη σε όλες τις σωματικές γλώσσες του κόσμου, σχεδόν, σημαίνει σιωπή. Το άγγιγμα στην κορυφή του κεφαλιού είναι ένα σημάδι φιλικής αποδοχής. Η παλάμη προτεταμένη δείχνει την πρόθεση για σταμάτημα οποιασδήποτε δράσης. Τα δεμένα χέρια και τα κλειστά χέρια υποδηλώνουν αμυντική και κλειστή στάση κ.ο.κ. Θα μπορούσαμε να αναγνωρίσουμε αυτές τις στερεότυπες κινήσεις σχεδόν σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Το άγγιγμα των χεριών υπονοεί αποδοχή, ενώ το φιλί μπορεί να έχει εκατοντάδες διαφορετικές αποχρώσεις στην ερμηνεία του. Το ανθρώπινο σώμα μπορεί να χρησιμοποιήσει χιλιάδες παραλλαγές σε στερεότυπες κινήσεις και έτσι να αποδώσει μια σύνθετη γλώσσα με χιλιάδες διαφορετικά νοήματα που εκφράζουν την αληθινή του θέληση και πρόθεση.
Μούντρα
Στην αυγή του χρόνου, πριν ο άνθρωπος αναπτύξει το χάρισμα της λαλιάς, οι χειρονομίες και οι κινήσεις του σώματος ήταν η πρωταρχική μορφή επικοινωνίας. Η γλώσσα των χεριών είναι η αρχαιότερη στον κόσμο, καθώς εκφράζει συναισθήματα και διαθέσεις. Ωστόσο, στις αρχέγονες θρησκείες του κόσμου, ιδιαίτερα στην ινδουιστική παράδοση, θεωρείται πως κάθε περιοχή του χεριού συνδέεται με ένα συγκεκριμένο τμήμα του εγκεφάλου, από το οποίο και προς το οποίο δέχεται και μεταβιβάζει καθαρά μηνύματα.
Οι μούντρα είναι ιερές τελετουργικές χειρονομίες ή θέσεις των χεριών. Όταν χρησιμοποιούνται στον τελετουργικό χορό, γίνονται μια πολύπλοκη γλώσσα με μυριάδες νοήματα. Στα σανσκριτικά η λέξη μούντρα σημαίνει σφραγίζω και μεταφράζεται ως στάση ή συμβολική χειρονομία, ως «αυτό, που φέρνει ευθυμία». Το πρώτο συνθετικό Μουντ εκφράζει τη χαρά, και το δεύτερο Ρα σημαίνει «παράγω», είναι η χαρά από την εξισορρόπηση της πράνα, που χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με τις αναπνευστικές ασκήσεις (πραναγιάμα) στην γιόγκα.
Οι μούντρα διεγείρουν τα διάφορα μέρη του σώματος που εμπλέκονται στην αναπνοή και επηρεάζουν τη ροή της ενέργειας στο σώμα. Χρησιμοποιούμενες μαζί με εκφωνήσεις ή μάντρα, οι μούντρα ήταν το κατεξοχήν μέσο για τη σφράγιση της ενέργειας. Σφράγισμα της ενέργειας σημαίνει εστίασή της και η εστιασμένη ενέργεια έχει απεριόριστη δύναμη, κυρίως θεραπευτική. Η σωστή εκτέλεση των μούντρα, λοιπόν, είναι το μέσο για να έχουμε πρόσβαση σε μια δεξαμενή απεριόριστης δύναμης. Αυτή τη δύναμη μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για τη μετουσίωση της συνείδησης, εξαιτίας της επίδρασής της στο σώμα, το νου και τα συναισθήματα.
Τούτη η μετουσίωση έρχεται ως αποτέλεσμα της εξισορρόπησης της ενέργειας που συμβαίνει σε συγκεκριμένα κέντρα ή τσάκρα. Αυτά τα τσάκρα είναι σημεία συνάντησης της ψυχικής ενέργειας που διαθέτει ένα άτομο και διαθέτουν διαφορετικές ονομασίες ή μπορεί κανείς να τα οραματιστεί με διαφορετικά σχήματα και χρώματα, ανάλογα το επίπεδο στο οποίο βρίσκονται και την ιδιαίτερη λειτουργία τους. Μπορεί κανείς να τα οραματιστεί με τις ιδιαίτερες εικόνες που τους έχουν αποδοθεί παραδοσιακά, αλλά το μέσο που θα μεταφέρει την εικόνα στον εγκέφαλο, θεωρείται πως είναι η ιδιαίτερη μούντρα που χρησιμοποιείται για την περίσταση. Με λίγα λόγια η φυσική χειρονομία είναι εκείνη που χρησιμοποιείται για το άδραγμα του αόρατου, αυτού που συμβαίνει στους αόρατους κόσμους.
Την αποκαλούν, η γιόγκα των δακτύλων, αφού με τη χρήση των χεριών τα δάκτυλα έχουν έναν ιδιαίτερο συμβολισμό που αντιπροσωπεύει από ένα στοιχείο της φύσης: ο Αντίχειρας τη φωτιά (agni), ο Δείκτης τον αέρα (vagy), το Μεσαίο δάχτυλο τον ουρανό (akash), ο Παράμεσος τη γη (prithvi) και το Μικρό δάχτυλο το νερό (jal). Όταν αυτά τα πέντε στοιχεία, είναι σε ισορροπία, η ενέργεια ρέει απρόσκοπτα και επιτυγχάνεται ισορροπία.
Υπάρχει μεγάλη επιρροή και έλεγχος πάνω στο φυσικό, ενεργειακό και νοητικό σώμα, με λεπτές συνδέσεις στην ροή της ενέργειας μέσα στο σώμα και στον εγκέφαλο. Έτσι, όταν τοποθετούμε τα χέρια μας σε μούντρα, διεγείρουμε διάφορες περιοχές του εγκεφάλου, και δημιουργούμε ένα συγκεκριμένο κύκλωμα ενέργειας.
Οι μούντρα, χρησιμοποιούνται στη Χάθα Γιόγκα Πραντιπίκα και τη Γκεράντα Σαμχίτα ως βοηθητικά μέσα για τον οραματισμό των τσάκρα. Η σημαντικότερη μούντρα είναι για αυτή την περίπτωση η τσιτ-μούντρα, που συμβολίζει τη σοφία της ανώτερης συνείδησης. Μέσω αυτής είναι δυνατόν να αφυπνιστεί η κουνταλίνι με τη βοήθεια των ανάλογων αναπνοών (πραναγιάμα) και στάσεων του σώματος (ασάνα). Μια άλλη σημαντική μούντρα είναι η μάχα-μούντρα, που μπορεί να βοηθήσει στον οραματισμό της σουσούμνα και είναι σχετικά εύκολη στην πρακτική της. Για να την εκτελέσει ο μαθητής κάθεται απλά στο έδαφος και τοποθετεί το αριστερό πόδι στο περίνεο, προσέχοντας να μην καθίσει επάνω του. Το δεξί πόδι κρατιέται τεντωμένο σε ορθή γωνία προς το σώμα. Πιάνει το δεξί χέρι με δυο χέρια και στρέφει την προσοχή του στο κέντρο άτζνα. Οραματίζεται το σουσούμνα νάντι, το σημείο έναρξής του και το σημείο κατάληξής του και εκτελεί τις κατάλληλες αναπνευστικές ασκήσεις, προκειμένου να καθαριστεί ο αγωγός μέσα από τον οποίο κυλά η δύναμη της σουσούμνα.
Σημαντική μούντρα για το σύνολο του σώματος είναι η γιονί-μούντρα. Παίρνει το όνομά της από τη λέξη γιονί που σημαίνει μήτρα, γιατί ο μαθητής δεν έχει καμία επαφή με τον εξωτερικό κόσμο και συνεπώς καμία εξωτερική δράση της συνείδησης. Η καλύτερη ασάνα σε αυτή την περίπτωση είναι η στάση του λωτού, γιατί βοηθά στο σφράγισμα των κατώτερων επιδράσεων. Οι αντίχειρες σφραγίζουν τα αυτιά και οι δείκτες τα βλέφαρα, ενώ οι μέσοι σφραγίζουν τα ρουθούνια. Η σπονδυλική στήλη κρατιέται ευθυτενής, ενώ οι αγκώνες βρίσκονται σε ορθή γωνία σε σχέση με το σώμα, κοιτάζοντας προς τα έξω. Κατά τη διάρκεια αυτού του εσωτερικού έργου, οι γιόγκι όχι μόνο οραματίζονται το κάθε τσάκρα με τις προστατευτικές του θεότητες ξεχωριστά, αλλά βιώνουν και τον εσωτερικό ή «μυστικό» ήχο του.
Η τρίτη σημαντική μούντρα είναι η σαμπχάβι-μούντρα και χρησιμοποιείται ιδιαίτερα από τους γιόγκι, αν επιθυμούν να βιώσουν τους εσωτερικούς ήχους. Μοιάζει πολύ με τη γιονί-μούντρα, αλλά εδώ τα μάτια είναι ανοιχτά, δίχως να «θέλουν να δουν τίποτα». Με άλλα λόγια δε βλέπει κανείς τίποτα το συγκεκριμένο, δεν ακούει τους, εξωτερικούς ήχους και δε μυρίζει οποιαδήποτε εξωτερική μυρωδιά. Τούτη η πρακτική είναι κυριολεκτικά ένα σφράγισμα, έτσι ώστε να μην μπορεί η συνείδηση να στραφεί σε οτιδήποτε εξωτερικό. Όταν παύει να υφίσταται οποιοδήποτε ερέθισμα, ο γιόγκι βιώνει μια μεγάλη εσωτερική χαρά. Αυτός είναι, άλλωστε, και ο λόγος για τον οποίο ορισμένοι γιόγκι, περιλαμβανομένων και των Θιβετανών, μετέφρασαν τη λέξη μούντρα ως «πηγή χαράς».
Οι Βασικές Μούντρα
Όλες οι μούντρα που εφαρμόζονται στην πρακτική της Γιόγκα, έχουν ως στόχο τους να ενδυναμώσουν τα αποτελέσματα του ήχου (μάντρα) και του οραματισμού. Ωστόσο, παρόλο που η λέξη μούντρα σήμερα αναφέρεται κυρίως για τις κινήσεις των χεριών, στην πραγματικότητα σχετίζεται τόσο με τις κινήσεις του σώματος όσο και με τις κινήσεις των ματιών. Όσον αφορά στις κινήσεις των χεριών υπάρχουν βασικές ή θεμελιακές μούντρα, σε παραλλαγές των οποίων στηρίζονται οι υπόλοιπες και πλέον περίπλοκες. Συχνά μάλιστα μια μούντρα είναι δυνατόν να περιέχει διαφορετικές μούντρα του σώματος, των χεριών και των ματιών ταυτόχρονα, κάτι που μπορεί να παρατηρήσουμε στους παραδοσιακούς ινδουϊστικούς χορούς.
Από τις μούντρα των χεριών γενικά ξεχωρίζονται εννέα βασικές, οι οποίες αντλούνται από τη βουδιστική διδασκαλία. Η πρώτη είναι η Νταρματσάκρα Μούντρα, με τα δυο χέρια μπρος στο στήθος. Οι δείκτης και ο αντίχειρας αγγίζονται. Η επόμενη είναι Βαράντα Μούντρα, σύμφωνα με την οποία το χέρι κρέμεται με την παλάμη στραμμένη προς τα έξω. Η Ντχιάνα Μούντρα ονομάζεται επίσης και Σαμάντχι Μούντρα ή μούντρα του διαλογισμού. Τα δύο χέρια αναπαύονται στα γόνατα, με τις παλάμες στραμμένες προς τα πάνω. Η τέταρτη είναι η Αμπχάγια Μούντρα, η κίνηση της αφοβίας. Το δεξί χέρι είναι ελαφρά στραμμένο προς τα πάνω και η παλάμη είναι στραμμένη προς τα έξω. Ονομάζεται, επίσης, και μούντρα της απάρνησης. Η πέμπτη είναι η Βιτάρκα Μούντρα ή χειρονομία της συζήτησης και χρησιμοποιείται για την εξήγηση των διδασκαλιών του Βούδα. Τα χέρια είναι υψωμένα, ενώ οι άκρες των αντιχείρων και των δεικτών αγγίζονται. Η έκτη είναι η Ταρτζάνι Μούντρα, η χειρονομία προφύλαξης από το κακό. Εδώ ο δείκτης και το μικρό δάκτυλο είναι στραμμένα προς τα έξω, ενώ ο μέσος και ο παράμεσος κλειδώνονται προς τα μέσα με τον αντίχειρα. Η έβδομη είναι η Ναμαακάρα Μούντρα, η χειρονομία της προσευχής. Οι δύο παλάμες αγγίζονται αντικριστά με τα δάχτυλα στραμμένα προς τα πάνω. Η όγδοη είναι η Μπουντχασραμάνα Μούντρα, που ονομάζεται, επίσης, χειρονομία της απάρνησης του ασκητή. Η ένατη και τελευταία από τις βασικές μούντρα είναι η Μπχανταμάρα Μούντρα και είναι χειρονομία προστασίας.
Εδώ τα χέρια γίνονται μέσο έκφρασης του εσώτερου εαυτού. Για αυτό, άλλωστε, λέγεται πως οι μούντρα των χεριών αντιπροσωπεύουν τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε με την κοσμική ενέργεια.
Οι μούντρα των χεριών μπορούν να γίνουν με το ένα ή και τα δύο χέρια ταυτόχρονα. Το δεξί χέρι αντιπροσωπεύει τον εξωτερικό εαυτό, ενώ το αριστερό χέρι απεικονίζει τον εσωτερικό εαυτό. Κάθε δάκτυλο έχει ένα διαφορετικό νόημα και αποδίδει ιδιαίτερο χαρακτήρα στην όλη κίνηση, ανάλογα με το ποιο από τα άλλα δάκτυλα αγγίζει. Επίσης, η μία χειρονομία είναι δυνατόν να ακολουθείται από κάποια άλλη, παράγοντας έτσι ένα είδος χορού των χεριών. Συνήθως τα χέρια χρησιμοποιούνται για να εκφραστούμε, να εργαστούμε και να μοιραστούμε τον εαυτό μας με τους άλλους. Είναι πολύτιμα και πανίσχυρα, καθώς εστιάζουν το νου και κατευθύνουν την ενέργεια. Έτσι, η ορθή εφαρμογή τους είναι δυνατόν να ενισχύσει τον εκπληκτικό ρόλο που παίζουν τα χέρια στη ζωή. Άλλωστε, μελέτες που έγιναν από επιστήμονες δείχνουν πως η διαδικασία της σκέψης βοηθιέται αν γίνονται παράλληλα κινήσεις των χεριών.
Οι μούντρα που εκτελούνται με τα μάτια έχουν ανάλογο αποτέλεσμα. Οι περισσότερες πληροφορίες που δεχόμαστε μέσω των αισθήσεων έρχονται μέσω της όρασης. Ακόμη και όταν κάποιος μας μιλά, το 60% των πληροφοριών που αντλούμε προέρχεται από αυτό που βλέπουμε κι όχι από αυτό που ακούμε. Έτσι, μέσω της παρατήρησης τα μάτια μας μεταφέρουν γνώση του εξωτερικού κόσμου. Την ίδια στιγμή είναι οι καθρέφτες της ψυχής μας, καθώς πάνω τους αντικαθρεπτίζονται οι οποιεσδήποτε ψυχικές μεταβολές. Τα δύο μάτια αντιπροσωπεύουν τη δυαδικότητα. Όταν είναι ανοικτά, αναγνωρίζουν τη δυαδικότητα στον εξωτερικό κόσμο. Σαν κλείνουν, όμως, η δυαδικότητα εξαφανίζεται και αναπτύσσεται η εσωτερική όραση της μονάδας. Είναι η στιγμή κατά την οποία η ανώτερη γνώση καθοδηγεί. Οι μούντρα των ματιών μπορούν να βοηθήσουν ιδιαίτερα, καθώς είναι δυνατόν με τις κατάλληλες κινήσεις να στρέψουν τη ροή της ψυχικής ενέργειας στο τρίτο μάτι και να το αφυπνίσουν, εισάγοντας τη συνείδηση στην αναγνώριση των ανώτερων κόσμων.
Οι μούντρα στις οποίες εμπλέκεται όλο το σώμα, έχουν ως στόχο τους την εναρμόνιση της ενέργειας στο σώμα και την εστίαση του νου. Έτσι, το σώμα χαλαρώνει συνήθως σε σχήμα τριγώνου. Τα γόνατα σχηματίζουν τη βάση, ενώ το κεφάλι εξυπηρετεί ως άξονα διαμόρφωσης του τελικού σχήματος. Βέβαια, ως μούντρα θα μπορούσε να εξυπηρετήσει οποιαδήποτε ασάνα ή στάση του σώματος, καθώς έχει ως σκοπό της την εστίαση και την κατεύθυνση της ενέργειας. Έτσι, για το σκοπό του διαλογισμού χρησιμοποιείται συνήθως η στάση του λωτού. Για άλλες ανάγκες χρησιμοποιούνται διαφορετικές στάσεις, στις οποίες το σώμα μπορεί με τρόπο άνετο να μεταβιβάσει τις ενέργειές του. Επιτυγχάνοντας τη χαλάρωση στη δράση, το σώμα γίνεται από μόνο του μούντρα. Ενεργοποιείται και εστιάζεται έτσι ώστε να εκπληρώσει το πεπρωμένο του.
Σε ένα πιο πνευματικό επίπεδο, η εξάσκηση συγκεκριμένων μούντρα είναι μια εξωτερική αναπαράσταση των εσωτερικών μας προθέσεων. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη μούντρα και λέγεται ότι ο διαλογισμός σε μία συγκεκριμένη μπορεί να μας βοηθήσει να εκδηλώσουμε συγκεκριμένες ελπίδες, ενέργειες ή επιθυμίες στη ζωή σας. Οι μούντρα είναι ένας τρόπος να αναπαραστήσουμε αυτό που θέλουμε να γίνουμε, αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο. Όταν τα χέρια μας μπαίνουν σε μια μούντρα, επιτρέπουμε μια φυσική σύνδεση με μια άυλη επιθυμία.
Η Θεραπευτική Δύναμη των Μούντρα
Η θεραπεία στο μεγαλύτερο μέρος της εξαρτάται από τη δύναμη εξισορρόπησης, για αυτό οι μούντρα έχουν μεγάλη θεραπευτική δύναμη. Τις ασκούσαν αρχιερείς και αρχιέρειες για να επιτύχουν θεραπευτικά αποτελέσματα εδώ και χιλιάδες χρόνια. Τις χρησιμοποίησαν οι μεγάλοι διδάσκαλοι της ανθρωπότητας για να επιτύχουν τη θεραπεία σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο. Ο Χριστός, ο Βούδας, ο Κρίσνα, ο Μωυσής, οι αρχιερείς και οι φαραώ της Αιγύπτου απεικονίζονται συχνά να κρατούν τα χέρια τους σε συγκεκριμένες θέσεις.
Είναι φυσικό, όταν γνωρίζει κανείς τους εσωτερικούς νόμους διαχείρισης της κοσμικής ενέργειας, να γνωρίζει και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να εστιάσει και να μεταβιβάσει την ενέργεια στο υλικό πεδίο, χρησιμοποιώντας συγκεκριμένες τεχνικές. Κάθε δάκτυλο συνδέεται με ένα πλανήτη του ηλιακού μας συστήματος και μέσω αυτού με έναν αστρικό σχηματισμό. Συνεπώς, η διοχέτευση της ενέργειας μέσω συγκεκριμένων δακτύλων είναι δυνατόν να χρωματίσει την ποιότητα της ψυχικής ενέργειας που μεταβιβάζεται.
Λέγεται πως το σώμα μας, συνειδητά ή ασυνείδητα, αποκαλύπτει την εσώτερη φύση μας. Το θέμα είναι πόσο συνειδητά μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε έτσι ώστε να προσφέρουμε το μερίδιο μας μέσα από βαθιά κατανόηση και γνώση της ύπαρξής μας στην ενότητα του σύμπαντος και της πλανητικής εξέλιξης.
Σύνδεσμοι
https://holisticyoga.gr/mundras/
http://www.ygeiasorama.gr/mountres-i-giogka-ton-daktylw/
https://kiriakisevasti.gr/mudra
https://tantra-yoga-events.blogspot.com/2017/10/mudras.html
http://axioanaforas.blogspot.com/2015/01/mudras.html
Ν.Β.