Εναλλακτική Ιατρική
Διατροφή: Ένα Πολύτιμο Εξελικτικό Εργαλείο
Το θέμα της διατροφής είναι ιδιαίτερα σημαντικό τόσο για την σωματική όσο και για την πνευματική υγεία κάθε ανθρώπου και ανέκαθεν οι παραδόσεις των λαών του κόσμου της προσέδιναν ιδιαίτερη σημασία. Πάντοτε διακήρυτταν πως η τροφή που ετοιμάζεται και καταναλώνεται με κατάλληλο τρόπο παρέχει όλες εκείνες τις ενέργειες που διαφυλάττουν την εσωτερική ισορροπία και προάγουν την εξέλιξη.
Από την αυγή της ύπαρξής μας η μάνα γη φιλοξένησε τα παιδιά της με αγάπη, πρόσεφερε τους πλούσιους καρπούς της απλόχερα ώστε να διανύσουμε με ασφάλεια μια πορεία έως σήμερα, όπου δεν υπάρχει η ανάγκη να κυνηγάμε για την τροφή μας, ενώ μπορούμε να επιλέγουμε, τουλάχιστον στο δυτικό κόσμο, όποιο είδος τροφής επιθυμούμε. Πιθανά ίσως να γνωρίζουμε ενστικτωδώς τον πρωτεύοντα ρόλο της διατροφής στη ζωή μας, όμως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει την πνευματική σπουδαιότητα της πράξης του να τρώμε.
Η ισορροπημένη διατροφή είναι ένα από τα σπουδαιότερα και πολυσυζητημένα θέματα της εποχής μας και θα επιχειρήσουμε παρακάτω να το προσεγγίσουμε με μια, όσο το δυνατόν ευρύτερη εσωτερική ματιά. Θα μιλήσουμε για τη ζωτικότητα των τροφών, θα δούμε κάποια θέματα που ίσως θεωρούνται αυτονόητα και όμως δεν είναι. Τι είναι η διατροφή, ποια η κοινωνική της διάσταση, πως προετοιμάζουμε το φαγητό μας, ποιος ο ιδανικός τρόπος για να φάμε, ποια η σύνδεση της διατροφής με τη ζωτικότητα αλλά και τη διαστρεβλωμένη προσέγγιση του δυτικού πολιτισμού. Επίσης, πώς επιλέγουμε την τροφή, πόσο πρέπει να τρώμε, γιατί είναι καλύτερη η χορτοφαγία απ' την κρεοφαγία, θα θίξουμε το θέμα της νηστείας και θα ψηλαφίσουμε το θέμα της διαχείρισης και της διανομής των τροφίμων στον πλανήτη.
Η Κοινωνική Διάσταση της Διατροφής και το Πρόβλημα του Δυτικού Πολιτισμού
Ανέκαθεν οι άνθρωποι έδιναν στη διατροφή κοινωνικό νόημα και πνευματικό περιεχόμενο. Ενσωμάτωσαν αυτές τις ιδέες σε όλες τις πνευματικές παραδόσεις μέσα σε τελετουργικά που εμπνέουν και δυναμώνουν τους δεσμούς μέσα στις ανθρώπινες κοινότητες.
Σε αντίθεση με παραδόσεις χιλιάδων ετών, ο σύγχρονος άνθρωπος των μεγαλουπόλεων, έχει την τάση να τρώει πρόχειρα οποιαδήποτε στιγμή τη ημέρας ή της νύχτας. Για τους εργαζόμενους το μεσημεριανό γεύμα πολλές φορές είναι ένας βιαστικός ανεφοδιασμός πάνω στο γραφείο και μέσα σε θλιβερή μοναξιά.
Η μη ισορροπημένη σχέση μας με τη διατροφή, μας κάνει ανορεκτικούς ή βουλιμικούς. Εξ αιτίας δε της προσκόλλησης μας στην εξωτερική-υλική όψη, ταυτίζουμε τον εαυτό μας με το φυσικό σώμα και έτσι αποκτούμε εμμονή με την εμφάνιση μας. Διάφορες δίαιτες προτείνονται και ακολουθούν η μία την άλλη, είτε γιατί λογίζεται ότι εξασφαλίζουν υγεία, είτε διότι πιστεύεται ότι είναι αποτελεσματικότερες. Όμως, ελάχιστη ή και καθόλου προσοχή δίνεται σε άλλους πιο λεπτοφυείς παράγοντες, όπως η κατάσταση της ζωτικής δύναμης στο σύνολο της μιας ή της άλλης δίαιτας.
Η επιλογή της διατροφής συνδέεται στενά με την οικονομική άνεση, αφού οι εύποροι λαοί είναι οι μόνοι που έχουν την πολυτέλεια να επιλέγουν, σε μεγάλο βαθμό, τα τρόφιμα που καταναλώνουν. Σε πολλές χώρες, οι φτωχοί έχουν ελάχιστες επιλογές ή και καθόλου. Είναι υποχρεωμένοι να τρέφονται με οτιδήποτε μπορούν να βρουν, ασχέτως διατροφικής αξίας και υγιεινής. Η ανισότητα στην κατανομή της τροφής είναι πολύ μεγάλη, ανάμεσα στις αναπτυσσόμενες και τις αναπτυγμένες χώρες. Αυτή τη στιγμή στις ΗΠΑ οι δαπάνες για προϊόντα διατροφής αγγίζουν τα 54δισεκατομμύρια δολάρια και η τραγική ειρωνεία είναι ότι το 70% του πληθυσμού υποφέρει από παχυσαρκία, κυρίως εξ αιτίας της κατανάλωσης του επονομαζόμενου «γρήγορου φαγητού».
Το ποσοστό των υπέρβαρων, αυξάνεται και στη δυτική Ευρώπη, ενώ παράλληλα αυξάνουν οι καρδιακές παθήσεις και ο διαβήτης, επιβαρύνοντας πολύ και τα συστήματα υγειονομικής περίθαλψης.
Το γεγονός αυτό δείχνει ότι παρόλο που μπορούμε να επιλέξουμε, δεν κάνουμε ορθές επιλογές σε σχέση με τη διατροφή. Ίσως είναι ο πλούτος που μας ωθεί να χάνουμε το μέτρο των επιθυμιών και των ορέξεών μας. Ο έλεγχος της άμετρης επιθυμίας και η αίσθηση του μέτρου, θα μας επιτρέψει να καλύψουμε σωστά τις διατροφικές μας ανάγκες αλλά και να βοηθήσουμε με αυτή μας τη στάση, στον ορθό μερισμό τροφίμων σε όλο τον πλανήτη.
Βέβαια, θα ήταν άδικο να μην αναφέρουμε ότι ακόμα και σήμερα υπάρχουν πολλές κοινωνίες όπου το φαγητό είναι πράξη ιερής ανταλλαγής και γιορτή της κοινότητας, όπου εξακολουθεί να διατηρείται η ωραία συνήθεια να προσκαλείται και να καλωσορίζεται στο τραπέζι ο ξένος, ο ταξιδιώτης, ο φίλος, να τιμάται και να του προσφέρεται τροφή.
Η Προετοιμασία του Φαγητού και ο Ορθός Τρόπος Γεύματος
Ίσως να φαίνεται παράξενο, αλλά ακόμα και μέσα στη σύγχρονη και γεμάτη ένταση ζωή μας, ο τρόπος της διατροφής μπορεί να δώσει στην καθημερινότητά μας άλλη διάσταση.
Όταν ετοιμάζουμε το φαγητό είναι καλό να εμποτίζουμε τα τρόφιμα με την αγάπη μας. Γινόμαστε οι ίδιοι ιερείς, που ευλογούν κυριολεκτικά το κρασί και το ψωμί και, κάθε μέρα, στη διαδικασία του γεύματόας μας επικοινωνούμε με τη θεία ζωή.
Η προετοιμασία της τροφής και το μαγείρεμά της είναι πραγματικά μια αλχημική διαδικασία που μετουσιώνει τις πρώτες ύλες και τις δυναμοποιεί εσωτερικά, ειδικά όταν υπάρχει πρόθεση για κάτι τέτοιο.
Στη συνέχεια, ένα δεύτερο έργο μετουσίωσης θα λάβει χώρα με την κατανάλωση της τροφής, την αφομοίωσή της από τον οργανισμό και την εξύψωση του «κραδασμού» της μέσα σε αυτόν. Με αυτόν τον τρόπο ο άνθρωπος δεν τρώει απλά, μα εξυψώνει την ίδια τη ζωή που λαμβάνει.
Ένα γεύμα είναι μια μαγική τελετή, χάρη στην οποία η τροφή πρέπει να μετατραπεί σε ενέργεια, υγεία, δύναμη, αγάπη και φως.
Δυστυχώς, συνήθως, τρώμε μηχανικά, καταπίνουμε τη τροφή ασυνείδητα και χωρίς να μασάμε, έχουμε άτακτες σκέψεις και συναισθήματα και συχνά μάλιστα λογομαχούμε ή παρακολουθούμε ειδήσεις στην τηλεόραση. Διαταράσσουμε έτσι όλες της οργανικές ισορροπίες μας επιβαρύνοντας τις διαδικασίες της πέψης και των εκκρίσεων. Είναι προτιμότερο, αν είμαστε ταραγμένοι, να τρώμε λίγο η καθόλου. Μετά από ένα άσχημο γεύμα θέλουμε να αναπαυτούμε γιατί νυστάζουμε, νιώθουμε «βαρείς», σε αντίθεση με εκείνον που έχει φάει σωστά, οπότε έχει διαύγεια σκέψης και είναι ευδιάθετος.
Η διατροφή είναι μια πράξη που αφορά συνολικά την ανθρώπινη ύπαρξη. Ας ανοίξουμε αυτή την ιερή τελετουργία συνδεόμενοι με τον Δημιουργό. Σε πολλές μοναστικές κοινότητες συνηθίζεται η σιωπή στη διάρκεια του γεύματος. Σε ιδανική κατάσταση, η σιωπή αυτή δεν είναι ένα κενό αλλά μια σιωπή δυναμική, πλούσια και γεμάτη από όμορφες και θετικές σκέψεις και εξυψωμένα συναισθήματα.
Καλό είναι να μασάμε την πρώτη μας μπουκιά με την καλύτερη δυνατή διάθεση, θέτοντας σε αρμονική κίνηση όλους του μηχανισμούς του οργανισμού μας.
Ας μάθουμε να τρώμε σιγά-σιγά και να μασάμε καλά, αφενός γιατί έτσι ευνοείται η πέψη, αφετέρου, γιατί το στόμα απορροφά τα αιθερικά στοιχεία της τροφής, τις πιο λεπτές και δυνατές ενέργειες, ενώ τα «χονδροειδή» υλικά, στέλνονται στη συνέχεια στο στομάχι. Χάρη στο στόμα, ο οργανισμός απορροφά ενέργειες αιθερικές που τροφοδοτούν το νευρικό σύστημα.
Τα αιθερικά στοιχεία, παράδειγμα σε ένα φρούτο, είναι το άρωμα, το χρώμα και προπαντός η ζωή του, που βρίσκεται σε ένα επίπεδο άγνωστο αν και μεγάλης σπουδαιότητας. Από τα αιθερικά μόρια των τροφών, τρέφουμε τα αιθέρια σώματά μας, έδρες των ψυχικών και πνευματικών λειτουργιών, φορείς ζωτικότητας, μνήμης και ευαισθησίας. Επίσης, είναι καλό όταν τρώμε να σταματάμε πότε-πότε και να αναπνέουμε βαθιά.
Το αστρικό μας σώμα που ζωογονείται με λεπτεπίλεπτα συναισθήματα και συγκινήσεις, τρέφεται αν στρέψουμε την προσοχή μας με αγάπη πάνω στις τροφές. Αυτή η στάση μας προκαλεί ευεξία.
Το νοητικό μας σώμα με τη σειρά του, τρέφεται καθώς στρέφουμε την προσοχή μας πάνω στην τροφή, μελετώντας από που έρχεται, τι περιέχει και ποιες αρετές τις αντιστοιχούν, οπότε αποκτούμε διαύγεια και διεισδυτικότητα.
Τέλος, τρέφουμε το πνευματικό μας σώμα αφήνοντας να μας διαπεράσει η αίσθηση της ευγνωμοσύνης προς τον Δημιουργό. Αυτή η αίσθηση μας ανοίγει τις ουράνιες πύλες.
Με άλλα λόγια, η κατανάλωση τροφής θα πρέπει να είναι ένας βαθύτατος διαλογισμός.
Όταν τελειώνουμε το φαγητό καλό είναι να δίνουμε λίγο χρόνο στον εαυτό μας. Ας παραμένουμε ήσυχοι, αναπνέοντας βαθιά, επιτρέποντας στον οργανισμό μας να κάνει καλή διανομή των ενεργειών. Σε λίγο θα αισθανθούμε πολύ ευδιάθετοι και έτοιμοι να αναλάβουμε κάθε είδος εργασίας.
Έχει σημασία να αρχίζουμε αλλά και τελειώνουμε καλά το γεύμα μας.
Διατροφή και Ζωτικότητα
Η αντίληψη ότι υπάρχει κάποια ζωτική δύναμη που ζωογονεί κάθε ζωντανή ύπαρξη συναντάται, κυρίως, σε παραδόσεις της Ανατολής, όπως το Τσι των Κινέζων και το Πράνα των Ινδών. Η συντήρηση αυτής της ζωτικής δύναμης αποκτά ιδιαίτερη σημασία καθώς σχετίζεται με τη διατροφή. Έτσι εξηγείται η έμφαση που αποδίδεται στη φρεσκάδα των τροφίμων. Από μόνα τους όλα σχεδόν τα τρόφιμα αποσυντίθενται, κι αυτό οφείλεται στη βαθμιαία απόσυρση αυτής της ζωτικής δύναμης. Για να αντιπαρέλθει αυτή την αποσύνθεση η ανθρωπότητα επινόησε πολλές τεχνικές: μπαχαρικά, ζύμωση, πάστωμα, ξήρανση, κατάψυξη κλπ. Με αυτές τις τεχνικές διατηρούμε την εξωτερική μορφή των τροφίμων αλλά δεν σημαίνει πως διατηρείται και η ζωτική τους δύναμη.
Η αναγνώριση της μεγάλης σημασίας που έχει η ζωτικότητα για τα τρόφιμα συνδέεται με διάφορες κοινωνικές τάσεις, όπως η διάδοση της χορτοφαγικής δίαιτας, η εξάπλωση της οργανικής και βιοδυναμικής καλλιέργειας, η ιδέα της κατανάλωσης ντόπιων τροφίμων, η ελαχιστοποίηση των αποστάσεων μεταφοράς. Επίσης, το κίνημα για μαγειρεμένο φαγητό σε αντιδιαστολή με το γρήγορο και πρόχειρο, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα συστατικά και τις τεχνικές προετοιμασίας των φαγητών αλλά και στο τελετουργικό του κοινού δείπνου. Όσο η συνειδητότητα της ανθρωπότητας διευρύνεται, τόσο θα έρχονται στο προσκήνιο οι ηθικές επιπτώσεις των διατροφικών επιλογών και επιπλέον θα γίνονται αντιληπτές οι λεπτοφυέστερες διαστάσεις μιας ορθής δίαιτας.
Η Κατάλληλη Ποσότητα Τροφής
Οφείλουμε να αναγνωρίζουμε τις πραγματικές ανάγκες του σώματος και να αντιληφθούμε ότι η τροφή δεν είναι διασκέδαση ή υποκατάστατο της μοναξιάς μας, αλλά ενέργεια που κινεί τον οργανισμό μας. Είναι καλό να τρώμε μόνο όταν πεινάμε και να τρώμε όσο το δυνατόν λιγότερο.
Τροφή δύο φορές την ημέρα είναι αρκετή. Το στομάχι πρέπει να δέχεται εργασία σε καθορισμένες ώρες. Είναι επιβλαβής η κατανάλωση τροφής σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή και χωρίς πραγματική ανάγκη. Πρέπει να ζούμε όσο είναι δυνατόν τακτική ζωή, ώστε να διαφυλάξουμε τα όργανα που δομήθηκαν στο πέρασμα των αιώνων. Χρειαζόμαστε πολύ λίγη τροφή, αλλά η ποιότητα της πρέπει να είναι καλή.
Η πείνα είναι προτιμότερη από την επιβλαβή τροφή. Ενώ η ανεπαρκής τροφή φέρνει πείνα, η υπερβολική οδηγεί σε δηλητηρίαση. Η πείνα στην πραγματικότητα παρατείνει την ζωή. Αν τελειώνουμε τα γεύματά μας χορτάτοι τότε βαραίνουμε και νυστάζουμε. Ας μάθουμε να σηκωνόμαστε από το τραπέζι, έχοντας αρνηθεί μερικές μικρές μπουκιές που θα θέλαμε ακόμα. Λίγο αργότερα, όχι μόνον δεν πεινάμε, αλλά αισθανόμαστε ελαφρύτεροι, ζωντανοί και ικανοί για εργασία. Ενώ αν φάμε πολύ, μόνο και μόνο για την ευχαρίστηση του να τρώμε δεν θα χορταίνουμε ποτέ και επιπλέον θα προκαλέσουμε δυσαρμονία στον οργανισμό μας.
Ας κρατήσουμε λοιπόν το μέτρο. Αν μάθουμε να τρώμε με περισσότερη συνείδηση και αγάπη, ακόμα και ελαττώνοντας την τροφή στο μισό ή και ακόμη λιγότερο, τότε θα μπορούμε να αντλούμε από αυτή καταπληκτικές ενέργειες.
Η Χορτοφαγία
Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι κυριολεκτικά εμποτισμένα από ηλιακή ενέργεια και καθώς τα καταναλώνουμε απορροφούμε με άμεσο τρόπο τον κραδασμό του ηλιακού φωτός. Οι δυνάμεις του φυτικού βασιλείου αυξάνουν ιδιαίτερα τη ζωτικότητα μας, οπότε είναι απαραίτητο να τρώμε κάθε μέρα ωμά λαχανικά και φρούτα.
Τα ωμά και «ζωντανά» φαγητά είναι πρωτίστως τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, τα δημητριακά, τα φύτρα. Επίσης τα μυρωδικά, τα βότανα, το ανεπεξέργαστο μέλι, οι χυμοί που παίρνουμε από τα δένδρα, το ελαιόλαδο ψυχρής επεξεργασίας, οι ελιές βιολογικής καλλιέργειας χωρίς συντηρητικά κ.α. Αυτές οι τροφές αποκαλούνται «ζωντανές» γιατί έχουν ισχυρή βιοενέργεια και διατηρούν όλα τους τα συστατικά.
Οι σπόροι, επίσης, μπορούν να φυτρώσουν και να παράγουν ζωή. Σχεδόν όλοι οι ξηροί καρποί όταν μουσκέψουν μερικές ώρες βγάζουν φύτρο και μπορούν να δημιουργήσουν ένα καινούργιο φυτό με αποτέλεσμα να μεγιστοποιείται η θρεπτική τους αξία. Το ίδιο συμβαίνει με τα όσπρια.
Όλα τα παραπάνω, μαγειρεμένα, χάνουν τα θρεπτικά τους συστατικά και μας προσφέρουν μόνο θερμίδες. Η τροφή όταν μαγειρεύεται σε υψηλές θερμοκρασίες χάνει τα ένζυμα που απαραίτητα για τον καλό μεταβολισμό. Η έλλειψη των ενζύμων αυτών στα φαγητά ευθύνεται για το φούσκωμα, το βάρος και την υπνηλία που νιώθουμε μετά από ένα γεύμα. Η μαγειρεμένη τροφή χάνει, επίσης, το 50% της πρωτεΐνης, τα μέταλλα, τις βιταμίνες και γενικά τα θρεπτικά της συστατικά οπότε, αναγκαζόμαστε να τρώμε ποσότητες για να πάρουμε ότι έχει απομείνει από θρεπτικά συστατικά μετά το μαγείρεμα.
Μία διατροφή που αποτελείται από 80% φρέσκους χυμούς και λαχανικά, σιτηρά ολικής αλέσεως, σπόρους, ξηρούς καρπούς και λίγα φρούτα μας βοηθά να δημιουργήσουμε ένα αλκαλικό περιβάλλον στο σώμα μας. Είναι καλύτερο μόνο το 20% της τροφής μας να αποτελείται από μαγειρεμένα γεύματα.
Οι χυμοί από φρέσκα λαχανικά παρέχουν ζωντανά ένζυμα που απορροφούνται εύκολα και φτάνουν στα κύτταρα μέσα σε 15 λεπτά τρέφοντας και ενισχύοντας την ανάπτυξη υγιών κυττάρων.
Παραδοσιακά, τα λαχανικά, η ελιά και το ελαιόλαδο, τα άγρια χόρτα, το ψάρι οι ξηροί καρποί, η φάβα, το παστέλι, οι πίτες, αποτελούν τη βάση της διατροφής των Ελλήνων, αλλά και άλλων μεσογειακών λαών εδώ και εκατοντάδες χρόνια. Είναι τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά συστατικά και βιταμίνες.
Με τη χορτοφαγική διατροφή, εξασφαλίζουμε καλύτερη σωματική υγεία και νοητική ισορροπία.
Η χορτοφαγία, όμως, έχει ακόμη μία σημαντική διάσταση. Συμβάλλει στη διατήρηση της καλής κατάστασης του πλανήτη μας. Πολλοί επιστήμονες που ασχολούνται με την οικολογία και το περιβάλλον, τονίζουν ότι η χορτοφαγία μπορεί να λύσει το πρόβλημα της πείνας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Χρειάζεται να τονίσουμε ότι, τα σιτηρά που χρειάζονται για να τραφεί μία αγελάδα μπορούν να θρέψουν πολύ περισσότερους ανθρώπους από εκείνους που θα τρέφονταν από το κρέας της αγελάδας. Έχει αποδειχθεί, ακόμη, ότι οι ποσότητες του νερού, των καυσίμων και της ενέργειας που καταναλώνονται για την εκτροφή ζώων και την επεξεργασία κρεάτων, είναι ασυγκρίτως μεγαλύτερες από αυτές που χρειάζονται για την παραγωγή και κατεργασία οσπρίων, λαχανικών, κ.τ.λ. Η χορτοφαγία, επομένως, αποτελεί και ένα πολύ βασικό παράγοντα για την εξοικονόμηση ενέργειας.
Πολλές θρησκείες όπως ο Ινδουισμός, ο Βουδισμός, ο Ζαϊνισμός, κάποια από τα Ελληνικά Μυστήρια, ο Ορφέας και ο Πυθαγόρας, παρουσίασαν τη χορτοφαγία ως βασική αρχή στο εξελικτικό μονοπάτι.
Στα σανσκριτικά, η χορτοφαγία αποδίδεται με τη λέξη «Αχιμσά» που μεταφράζεται, κυριολεκτικά, ως «μη σκοτώνεις».
Σχετικά με την Κρεοφαγία
Κάθε τροφή που περιέχει αίμα είναι βλαβερή για την ανάπτυξη της λεπτοφυούς ενέργειας. Η σάρκα είναι νεκρό φαγητό και σε πολλές περιπτώσεις περνούν μέρες ολόκληρες μέχρι να φθάσει στους καταναλωτές. Τις περισσότερες φορές προστίθενται συντηρητικά και χρώματα προκειμένου να καλύψουν το καφετί χρώμα που αποκτά το κρέας μόλις ξεκινήσει η αποσύνθεση. Η κατανάλωση κρέατος προκαλεί δραστική αύξηση των τοξικών χημικών ουσιών στην ροή του αίματος. Η αύξηση ουρικού οξέος στο αίμα ανεβαίνει, οπότε προκαλεί και επιδεινώνει την αρτηριοσκλήρωση αλλά και παθήσεις του κυκλοφοριακού συστήματος.
Πέρα όμως από τα παραπάνω, πρέπει να θυμόμαστε ότι τα ζώα έχουν συναισθήματα και καθώς οδηγούνται στο σφαγείο βιώνουν τον φόβο και τον πανικό. Τότε οι αδένες τους εκκρίνουν δηλητήριο που μεταφέρεται στον οργανισμό μας και μας βάζει σε συνεχή κατάσταση υπερδιέγερσης. Ας μη ξεχνάμε επίσης ότι με το κρέας καταναλώνουμε τα φάρμακα και τις ορμόνες που χορηγούνται στα ζώα για να παχαίνουν.
Το κρέας καταναλωνόταν και παλιότερα αλλά ποτέ σε τόσο μεγάλη ποσότητα. Με την αυξημένη αφθονία, εξ αιτίας του ηλεκτρισμού και της κατάψυξης, εμφανίστηκε και μια αντίστοιχη αύξηση πολλών παθήσεων.
Τρώγοντας κρέας είναι κανείς σε σύνδεση με το ζωικό βασίλειο και αυτό φαίνεται στο χρώμα της αύρας του.
Καθώς εξελισσόμαστε έρχεται πλέον ο καιρός να σταματήσουμε αυτή την ομαδική σφαγή των ζώων.
Η αποχή από το κρέας βέβαια και μόνον αυτή δεν είναι ικανή να μας μεταμορφώσει σε πνευματικούς ανθρώπους. Σε κάθε τι υπάρχει το μέτρο και δεν είναι απαραίτητο να ενστερνιζόμαστε φανατικά κάποια πεποίθηση. Η υπερβολή και οι εμμονές δεν ανήκουν στη χρυσή μέση οδό. Για να έχουμε μία ισορροπημένη διατροφή πρέπει να έχουμε ποικιλία στα τρόφιμα που τρώμε.
Η Νηστεία
Όταν τρώμε το σώμα μας απορροφά τα χρήσιμα συστατικά και προσπαθεί να απαλλαγεί από τα ξένα η βλαβερά. Τα κατάλοιπα συσσωρεύονται στα διάφορα όργανα και κυρίως στα έντερα τα οποία παραφορτώνονται. Ακόμα και η καθαρή τροφή αφήνει μέσα μας κατάλοιπα, γι' αυτό είναι καλό πότε-πότε να νηστεύουμε επιτρέποντας έτσι στον εαυτό μας να κάνει την αναγκαία εργασία καθαρισμού. 'Aλλωστε, η νηστεία είναι μια μέθοδος που μας τη διδάσκει η φύση. Τα ζώα όταν αρρωσταίνουν αρχίζουν να νηστεύουν.
Για τη νηστεία χρειάζονται οι κατάλληλες συνθήκες. Είναι καλύτερα να νηστεύουμε στις διακοπές, που είμαστε ελεύθεροι να διαβάζουμε, να κάνουμε περιπάτους, να διαλογιζόμαστε, να προσευχόμαστε, να ακούμε μουσική. Επιπλέον, επειδή, όταν νηστεύουμε, ο αέρας αντικαθιστά την τροφή, είναι προτιμότερο να διαλέξουμε ένα μέρος όπου μπορούμε να αναπνέουμε καθαρό αέρα.
Στην αρχή η νηστεία μπορεί να φανεί οδυνηρή, γιατί ο οργανισμός βρίσκεται ξαφνικά αναστατωμένος από τον καθαρισμό που του γίνεται και στον οποίο δεν είναι συνηθισμένος. Καθώς ο οργανισμός μας είναι παραφορτωμένος, αντιδρά προσπαθώντας να αποβάλλει και να διαλύσει τα κατάλοιπα γι' αυτό και η θερμοκρασία μας μπορεί να ανέβει, απόδειξη ότι γίνεται το καθάρισμα. Για να βοηθηθούμε μπορούμε να πιούμε νερό βρασμένο και πολύ ζεστό το οποίο διαλύει πολλά στοιχεία και ύλες που το κρύο νερό αφήνει ανέπαφα.
Πολλοί άνθρωποι νομίζουν ότι νηστεύοντας θα εξασθενήσουν. Αυτό ίσως συμβεί στην αρχή, ύστερα όμως από λίγες μέρες ξανανιώνουν, γίνονται φωτεινότεροι και ευχάριστοι.
Επίσης, είναι καλή ιδέα μία μέρα την εβδομάδα να απέχουμε από κάθε στερεά τροφή, τρώγοντας κατά προτίμηση γιαούρτι ή πίνοντας φρουτοχυμό. Η νηστεία με σταφύλια για τέσσερις ημέρες καθαρίζει καλά τον οργανισμό.
Εκτός των ευεργετικών σωματικών συνεπειών της νηστείας αποδεικνύουμε επίσης στον εαυτό μας ότι μπορούμε να ελέγξουμε τις επιθυμίες και τις ορέξεις μας και τελικά να γίνουμε κύριοι του φορέα μας. Ίσως να φανεί παράξενο, αλλά δεν είναι, το γεγονός ότι παραλληλίζεται μια περίοδος δίαιτας-νηστείας με την έννοια της καλοκαγαθίας.
Ας αναφέρουμε τέλος ότι, χαρακτηριστικό γνώρισμα των θρησκειών είναι η προτροπή που γίνεται στους πιστούς να νηστεύουν περιοδικά, εξαγνίζοντας την ύπαρξή τους. Το Ραμαζάνι στο Ισλάμ και η Σαρακοστή στον Χριστιανισμό.
Μερικές Μικρές Συμβουλές
Η τροφή που καταναλώνει κάποιος, αποτελεί πλέον μέρος του σώματός του και επηρεάζει στη συνέχεια και τους υπόλοιπους φορείς του και συνεπώς και την ποιότητα των σκέψεων και των συναισθημάτων. Υπάρχει επομένως άμεση σχέση ανάμεσα σε αυτό που τρώμε και στην κατάσταση που βρισκόμαστε στη συνέχεια. Παρακάτω παρατίθενται κάποιες μικρές συμβουλές:
*Να μη τρώμε τροφές εκτός εποχής και εκτός περιοχής.
*Να μειώνουμε την κατανάλωση των άσπρων δηλητηρίων για τον οργανισμό που είναι η ζάχαρη και το αλάτι. Καλό είναι να γνωρίζουμε, ότι η ακατέργαστη και η καστανή ζάχαρη, έχουν πολύ μεγαλύτερη διατροφική αξία από την άσπρη, ενώ το ακατέργαστο αλάτι σε κρυσταλλική μορφή είναι λιγότερο βλαβερό.
*Τροφές που πρέπει να τρώμε σε πολύ μικρές ποσότητες είναι: τα λίπη, τα έλαια και τα γλυκά, σάλτσες, μαργαρίνη, βούτυρα, αναψυκτικά. Στη σωστή ποσότητα προσθέτουν γεύση και ευχαρίστηση στα γεύματά μας αλλά σε μεγάλη ποσότητα αποτελούν την κύρια αιτία της παχυσαρκίας.
*Σύμφωνα με τη μακροβιοτική θεωρία που βασίζεται στην αρχαία κινεζική ιατρική, ένα ήπαρ επιβαρημένο από τοξίνες μας κάνει κακότροπους και επιθετικούς, ενώ αντίθετα ένα υγιές, υπομονετικούς και στοχαστικούς. Βλάπτουμε το συκώτι μας καταναλώνοντας υπερβολικά φάρμακα, αλκοόλ, καφεΐνη, ποτά ή λιπαρές τροφές, όπως είναι το κρέας ή τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
*Το τσάι και σοκολάτα, περιέχουν μεγάλη ποσότητα καφεΐνης. Το πράσινο τσάι είναι η καλύτερη εναλλακτική λύση και έχει αντικαρκινικές ιδιότητες.
*Να πίνουμε πάντα νερό όταν διψάμε. Η σπουδαιότητα του νερού είναι μεγάλη. Το σώμα μας αλλά και ο εγκέφαλος μας, χρειάζονται το νερό. Το αίμα μας αποτελείται από νερό κατά 85% και ο εγκέφαλος μας κατά 30%. Πίνετε χυμό λεμονιού σε χλιαρό νερό το πρωί πριν από οτιδήποτε άλλο, ελαττώνετε το λίπος και βοηθάτε την αποτοξίνωση του οργανισμού. Το νερό, καλύτερα να είναι καθαρισμένο ή φιλτραρισμένο, για την αποφυγή γνωστών τοξινών και βαρέων μετάλλων που περιέχονται στο νερό της βρύσης. Το αποσταγμένο νερό είναι όξινο και καλύτερα να το αποφεύγουμε.
*Το γάλα και το μέλι είναι ευεργετικά γιατί είναι φυτικά προϊόντα που έχουν υποστεί επεξεργασία μέσα από μια διαδοχική εξέλιξη. Είναι ρυθμιστές του νευρικού συστήματος. Όταν χρησιμοποιούνται στην αγνή μορφή τους περιέχουν την πολύτιμη πρωταρχική ενέργεια. Πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη μας το είδος του γάλακτος και το είδος του μελιού. Το καλύτερο μέλι υπάρχει σε μέρη που είναι γεμάτα από θεραπευτικά βότανα. Ένα υπέροχο καλοκαιρινό ρόφημα είναι μέλι μέσα σε κρύο νερό καθώς αυξάνει αυτομάτως την περιεκτικότητα του εγκεφάλου σε γλυκόζη.
*Να αγοράζουμε προϊόντα απαλλαγμένα από γενετικά μεταλλαγμένους οργανισμούς και συστατικά. Μπορούμε σε αυτό μπορούμε να βοηθηθούμε από τον οδηγό της Greenpeace. Πρέπει να εντείνουμε την προσοχή μας ιδιαίτερα σε αγαπημένα προϊόντα όπως σοκολάτες, σνάκ, παγωτά, γλυκά, πίτες. Ας προτιμάμε εκείνα τα προϊόντα που παράγονται χωρίς φυτοφάρμακα και ζιζανιοκτόνα με τεχνικές που σέβονται τη φύση και προστατεύουν τη βιοποικιλότητα.
Επίλογος
Ο τρόπος της διαχείρισης και της διανομής των τροφίμων αποτελεί, τελικά, κριτήριο πολιτισμού και συνείδησης. Καθώς εξελισσόμαστε η δράση μας παύει να κατευθύνεται σε εγωιστικές επιδιώξεις που ασκούν επιβλαβείς επιδράσεις στην κοινωνία και στο περιβάλλον, και σταδιακά διοχετεύουμε τη δημιουργικότητα μας σε σκοπούς που εστιάζονται στο καλό του συνόλου.
Είναι καλό στη νέα εποχή να πάψουμε να θεωρούμε τα τρόφιμα ως εμπόρευμα και να αρχίσουμε να τα μεταχειριζόμαστε ως κάτι το εξαιρετικό. Θα έπρεπε να είναι αυτονόητο ότι πρέπει να διατίθενται παντού όπου υπάρχει ανάγκη.
Ίσως τέτοιες σκέψεις να οδηγήσουν ώστε να αναδυθούν και πάλι οι αξίες της συνεργασίας και της ευθύνης μέσα στην παγκόσμια κοινότητα και να σηματοδοτήσουν την απαρχή μιας νέας φάσης για τη ζωή της ανθρωπότητας, που οπωσδήποτε θα διασφαλίζει την παροχή τροφής σε όλους.
Όμως, η έννοια της διατροφής δεν περιορίζεται στα τρόφιμα στο φυσικό πεδίο. Έτσι, για παράδειγμα, τροφή λαμβάνει κάποιος που μελετά, κάποιος που απολαμβάνει τη μουσική, καθώς και κάποιος που προσεύχεται ή που διαλογίζεται. Αλληλεπιδρώντας ο άνθρωπος με τον Κόσμο ολάκερο, διαρκώς προσφέρει και λαμβάνει τροφή σε διάφορα επίπεδα.
Το νόημα της ζωής είναι κρυμμένο στη Διατροφή. Η τροφή λαμβάνει ακτινοβολίες από ολόκληρο τον κόσμο. Ο ήλιος και τα άστρα αφήνουν πάνω της αποτυπώματα αόρατα και τη διαποτίζουν με δυνάμεις και ενέργειες διοχετεύοντας της πολύτιμες ιδιότητες. Τα τέσσερα στοιχεία που αντιστοιχούν στις τέσσερις καταστάσεις τη ύλης περιέχονται μέσα στην τροφή που καταναλώνουμε κάθε μέρα. Τρώγοντας μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με τους αγγέλους που προΐστανται σε αυτά τα τέσσερα στοιχεία, τον άγγελο της γης, του αέρα, του νερού, της φωτιάς και να τους ζητήσουμε να μας δώσουν τα προτερήματά τους, τη σταθερότητα, τη αγνότητα, τη νοημοσύνη, τη θεία αγάπη και να οικοδομήσουν το φυσικό μας σώμα, ώστε να γίνει τόσο αγνό και αιθέριο, ώστε να γίνει η κατοικία του ζωντανού Θεού.
Στο μέλλον όταν οι άνθρωποι θα είναι πιο εξελιγμένοι, θα έχουν γνωρίσει περισσότερο τα μεγάλα μυστήρια της φύσης, θα ξέρουν να αντλούν ενέργειες από τον ωκεανό, από τον αέρα, από τα ορυκτά τα δένδρα τα λουλούδια και θα είναι ικανοί να πραγματοποιούν μεγαλειώδη πνευματικά έργα.
Όταν πηγαίνουμε να θαυμάσουμε την ανατολή του ήλιου τότε δεχόμαστε την ουράνια αμβροσία που ο ήλιος μοιράζει παντού και από την οποία, οι βράχοι, τα φυτά, τα ζώα, οι άνθρωποι και όλη η δημιουργία συλλέγουν φωτεινά μόρια. Όταν ο Ζωροάστρης ρώτησε τον 'Aχούρα Μάζντα με τι τρεφόταν ο πρώτος άνθρωπος, εκείνος του απάντησε «έτρωγε φωτιά και έπινε φως».
Βιβλιογραφία
• Omraam Mikhael Aivanhov, Η μαγική και αλχημική έννοια της διατροφής, εκδόσεις Πύρινος Κόσμος, 2009.
• Δρ Πολ Γκαλμπρειθ, Αντιστρέφοντας τη γήρανση με φυσικό τρόπο, εκδόσεις Κέδρος, 2002.
• Χάρις Γιοκαρι, Αγιουρβέδα, εκδόσεις Κέδρος, 2002.
• Πύρινη Υγεία, βιβλίο πρώτο, από τα βιβλία της Agni Yoga, εκδόσεις Κέδρος, 2002.
• Πύρινη Υγεία, βιβλίο δεύτερο, από τα βιβλία της Agni Yoga, εκδόσεις Κέδρος, 2002.
• Παγκόσμια καλή θέληση (ενημερωτικό δελτίο 2008 Νο 3).
Ιστοσελίδες
www.omofagia.gr
www.nutrimed.gr
www.veg.gr
www.reikicenter.gr/diet-body
www.esoterica.gr/yog_nutr
Μ.Μ.