Αστρολογία
Καρκίνος
Προσεγγίζοντας τον συμβολισμό κάθε ζωδίου, μπορούμε να διακρίνουμε τα κύρια στάδια που διανύει κάθε ψυχή μέσα από την εμπειρία της ζωής. Αν καταφέρει αυτά τα στάδια να τα μεταμορφώσει κανείς σε εξελικτικά βήματα ή αν θα υποκύψει στα αντίστοιχα πάθη, έγκειται στις επιλογές της ελευθερής του βούλησης, στη δράση του ανώτερού του εαυτού.
Συμβολισμός
Είναι το 4ο ζώδιο του ζωδιακού κύκλου, κυριαρχεί στον ουράνιο θόλο από τις 22 Ιουνίου έως και 22 Ιουλίου. Πολικό αντίθετό του ο Αιγόκερως και κυβερνήτης του η Σελήνη.
Ανήκει στο Στοιχείο του Νερού και τον Παρορμητικό Σταυρό που θεωρείται ο Σταυρός πάνω στον οποίο «σταυρώνεται» το Πνεύμα στο χρόνο και το χώρο. Εδώ, στο ζώδιου του Καρκίνου, ανοίγει η πύλη προς τη μαζική συνείδηση. Το σύμβολό του απεικονίζει τα στήθη και θεωρείται το πλέον μητρικό από όλα τα ζώδια. Συνδέεται με το Ασήμι, έχει σαν πολύτιμο λίθο του το Μαργαριτάρι, το Οπάλι και το χρώμα που του αποδίδεται είναι το Ασημένιο Γκρι. Στο ζωικό βασίλειο αντιστοιχεί σε ζώα όπως η Γάτα και ο Πελαργός. Στο φυτικό βασίλειο λουλούδι του είναι το Γιασεμί και όποια δέντρα έχουν λευκά λουλούδια όπως η Αγγελική. Χώρες που κυβερνούνται από τον Καρκίνο είναι η Παραγουάη, η Ζηλανδία, το Αλγέρι, η Ολλανδία και η Σκοτία και πόλεις όπως το 'Aμστερνταμ, η Γένοβα, η Κωνσταντινούπολη, η Βέρνη, η Νέα Υόρκη, το Μιλάνο, το Μάντσεστερ, η Στοκχόλμη και το Τόκιο. Ο άθλος του Ηρακλή που αντιστοιχεί είναι η Ελαφίνα της Αρτέμιδας και ο μυθολογικός του συμβολισμός, ο καρκίνος που δάγκωσε τον Ηρακλή –ως μια άλλη αχίλλειος πτέρνα. Στον ανθρώπινο οργανισμό επηρεάζει το στήθος, το στομάχι και το πεπτικό σύστημα. Είναι ζώδιο αρνητικό και παθητικό.
Στην Αίγυπτο ο αστερισμός του Καρκίνου απεικονιζόταν μερικές φορές με δύο χελώνες, γνωστές σαν Άστρα των υδάτων, προσδιορίζοντας έτσι τη συμβολική σχέση αυτού του σημείου με τα αρχέγονα ύδατα που έδωσαν μορφή στη ζωή. Σε αυτό το σημείο συμφωνούν και οι Ορφικοί που αποκάλεσαν τον Καρκίνο, Πύλη της Μορφής. Γιος του Ιακώβ εδώ είναι ο Ζαβουλών «αυτός που κατοικούσε στον όρμο της θάλασσας» και στο χριστιανικό συμβολισμό σχετίζεται με τον Απόστολο Ανδρέα. Εξαιτίας της Σελήνης το ζώδιο συνδέεται με τη Μητέρα της Μορφής, τα αρχέγονα βάθη της αρχέγονης εξέλιξης και τη μυθική Ατλαντίδα.
Τα άτομα που βρίσκονται κάτω από τη επιρροή αυτού του ζώδιου λειτουργούν περισσότερο με το συναίσθημα παρά με τη λογική, αν και προσπαθούν να ντύσουν λογικά τις συναισθηματικές και ενστικτώδεις παρορμήσεις τους. Είναι αισθαντικά και ευαίσθητα με άφθονη διαίσθηση, παροιμιώδη φαντασία και μνήμη. Διαθέτουν υψηλό συναίσθημα προστατευτικότητας και το ελάττωμα τους είναι ότι βρίσκονται σε άμυνα. Για αυτό τα παιδιά αυτού του ζώδιου θα πρέπει να εκπαιδεύονται ώστε να μην είναι υπερβολικά προσεκτικά και κλειστά. Σαν φίλοι και σύντροφοι είναι τρυφεροί και συναισθηματικοί. Διαθέτουν ιδιαίτερο σεβασμό για την παράδοση και αρέσκονται σε ασχολίες που έχουν να κάνουν με το σπίτι ή τη συλλογή. Εξαιτίας της σχέσης που παρουσιάζει το ζώδιο με τους μαστικούς αδένες, παρουσιάζουν ασθένειες των μαστών. Γενικά χαρακτηρίζονται για την αφοσίωσή τους στην εστία, όποια μορφή και αν έχει αυτή.
Εξαιτίας της υπερευαισθησίας τους ερμηνεύουν συχνά εσφαλμένα ό,τι γίνεται και λέγεται στο περιβάλλον. Σε αυτό το πρώτο από τα υδάτινα ζώδια, παρατηρείται συχνά μια υπερ-αντιστάθμιση στην ευπάθεια των συναισθημάτων, που παίρνει τη μορφή επίδειξης αισθημάτων και συγκινήσεων. Η συναισθηματική του πλευρά αποκαλύπτεται σαν μεγάλη φαντασία, αισθαντικότητα, αγάπη. Σαν υδάτινο ζώδιο είναι πολύ ενεργητικό στην εσωτερική δράση, παρόλο που παρουσιάζει εξωτερική παθητικότητα. Εκδηλώνει στοργή, φιλικότητα, δεκτικότητα, προθυμία αλλά και ναρκισσισμό και αυτολύπηση. Η κτητικότητα που παρουσιάζει σε σχέση με τους συγγενείς και τα παιδιά είναι αποτέλεσμα της ανασφάλειάς του. Ο φόβος της απώλειας συναισθηματικών εμπειριών, εξωτερικεύει τη μητρική πλευρά του τύπου του Καρκίνου. Σε αυτή την ανασφάλεια μπορεί προφανώς να αναχθεί και η κυκλοθυμική διάθεση, προς την οποία είναι επιρρεπής ο Καρκίνος. Εδώ στο ζώδιο του Καρκίνου υπάρχει η τάση να αφομοιωθούν εντυπώσεις του εξωτερικού κόσμου μέσω των αισθήσεων.
Οι Ορφικοί αλλά και ο Θιβετανός υποστηρίζουν πως ο Καρκίνος είναι το σημείο από το οποίο έρχεται σε ενσάρκωση η μορφή. Κυβερνάται από τη Σελήνη, η οποία εκτελεί το συμβολικό της ρόλο, σαν μεσολαβήτρια ανάμεσα στο «μορφικό» και «άμορφο» κόσμο. Είναι το πλέον μητρικό από όλα τα σημεία και λέγεται πως το σχήμα του υποδηλώνει την αρσενική και θηλυκή όψη.
Οι δεκανοί που αντιστοιχούν σε αυτό το ζώδιο είναι α' δεκανός Αφροδίτη-Διαθέσεις, β' δεκανός Ερμής-Ενεργητικότητα και γ' δεκανός Σελήνη-Αναζήτηση. Η φράση που αντιστοιχεί στον Καρκίνο είναι Χτίζω ένα φωτισμένο σπίτι και μέσα σε αυτό κατοικώ Φως μέσα στη μορφή.
Αποτελεί τη μία από τις δύο εισόδους στο Ζωδιακό. Είναι η Πύλη που παραμένει ορθάνοικτη, που από μέσα της περνάς άνετα και εύκολα και όμως οδηγεί στον τόπο του θανάτου και σε αυτή τη μακρόχρονη φυλακή που προηγείται της τελικής επανάστασης.
Ο Καρκίνος συνδέεται με τη μητέρα των μορφών, όπως η άλλη είσοδος, του Αιγόκερω είναι συνδεδεμένη με το πνεύμα, τον πατέρα όλων όσων ΕΙΝΑΙ. Στον Καρκίνο ο θεός φύσηξε μέσα από τα ρουθούνια του ανθρώπου την πνοή της ζωής και ο άνθρωπος έγινε ζωντανή ψυχή.
Σε αυτό το σημείο η συνείδηση της ανθρωπότητας είναι σε εμβρυακό στάδιο, γιατί εδώ κυριαρχεί ο νους της μάζας και όχι ο ατομικός νους. Πριν από τον Καρκίνο βρίσκουμε τρία ζωδιακά σημεία που φανερώνουν πολλά και για τον Καρκίνο. Είναι η θέληση για ύπαρξη του Κριού, η θέληση για μάθηση του Ταύρου και η εγκαθίδρυση των σχέσεων στους Διδύμους. Αυτά τα τρία αποτελούν το ερέθισμα για την εκδήλωση του ανθρώπινου είδους.
Η Σελήνη είναι το σύμβολο της Μητέρας της Μορφής και ο Ποσειδώνας είναι το σύμβολο του Πατέρα των Υδάτων. Σε αυτόν τον εσωτερικό γάμο, υπάρχει μια μεγάλη σύνθεση της μορφής και της ευαισθησίας στην επιθυμία, και κατά συνέπεια μια αληθινή αναφορά στο Ατλάντειο στάδιο Συνείδησης.
Εκείνο που μας ξαναφέρνει στη Γη δεν είναι η επιθυμία, αλλά η θέληση και η Γνώση του Σχεδίου. Το κύριο κίνητρο της Ψυχής, είναι η Θυσία και η Υπηρεσία προς τις άλλες Ψυχές που εξαρτώνται απόλυτα από τις υψηλότερες εμπνεύσεις που μπορεί να δώσει η πνευματική ψυχή. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι πρόκειται για ομαδικές ενσαρκώσεις και ότι αυτές οι ατομικές ενσαρκώσεις, δεν είναι παρά τμήματα ενός μεγαλύτερου συμβάντος. Κάποτε η ανθρωπότητα θα κατανοήσει πως η μετενσάρκωση είναι μια αληθινή, μαγική και μαγνητική διαδικασία αλληλεπίδρασης ανάμεσα στη μορφική πλευρά της ζωής και την ίδια τη ζωή.
Στην ανθρώπινη εξέλιξη, η φάση του Καρκίνου σημαίνει πως τα συναισθήματα που γεννιούνται από το περιβάλλον πρέπει να εκλεπτυνθούν και πως η εσωτερική συναισθηματική πλευρά της ζωής πρέπει να αναγνωριστεί και να κατανοηθεί, εφόσον χωρίς αυτήν αποκλείεται να υπάρξει η τέλεια ανθρώπινη λειτουργία.
Η Αλίκη Μπέιλυ μας παρέχει τη δυνατότητα να μελετήσουμε τα ζώδια μέσω των άθλων του Ηρακλή, στοχεύοντας στην έρευνα της ανθρώπινης ύπαρξης, τόσο ατομικά ως ζηλωτές όσο και συνολικά ως ανθρωπότητα. Το κύριο επίτευγμά τους είναι το Άνθρωπε, γνώθι σαυτόν. Ο Ηρακλής αρχίζει τους άθλους του σαν ένα απλό ανθρώπινο ον όπου μέσα από τις δοκιμασίες, αυτή η απλή εικόνα της ύπαρξής του, αυτοανατρέπεται και γίνεται ένας θριαμβευτής ήρωας. Έρχεται αντιμέτωπος με όλα τα σκοτεινά προσωπεία και τις επιθυμίες του, τις αδυναμίες και τους φόβους του όπου, ολοκληρώνοντας τους άθλους του τα έχει μετουσιώσει σε, διανόηση και ενόραση, σε θάρρος και αφιέρωση, σε υπέρβαση και ισορροπία και, ολοκληρώνεται ισορροπώντας στη δόμηση μιας ψυχής με παγκόσμια συνείδηση.
Ο Μύθος
Η Ελαφίνα της Αρτέμιδας
Σε αυτόν τον άθλο ο Ευρυσθέας στέλνει τον Ηρακλή να συλλάβει την Χρυσοκέρατη Ελαφίνα που ήταν αφιερωμένη στη θεά της Σελήνης, την 'Αρτεμη. Για κάποιους δώρο της Ταϋγέτης προς τη θεά, όταν τη γλίτωσε από τις ορμές του Δία, και για άλλους δώρο προς τη Διάνα, την κόρη του Ήλιου. Η ελαφίνα αυτή είχε χρυσά κέρατα και οπλές, ο ήρωάς μας προσπαθούσε να την πιάσει για μήνες, ένα ολόκληρο χρόνο την κυνηγούσε χωρίς αποτέλεσμα μέχρις ότου να βρει την κατάλληλη ευκαιρία για να την αιχμαλωτίσει. Και πράγματι έπιασε την ελαφίνα και την οδήγησε στο Ναό των Μυκηνών πάνω στον Ιερό βωμό εμπρός σ το Διδάσκαλό του Ευρυσθέα, ολοκληρώνοντας και αυτόν τον άθλο.
Εδώ ο Ηρακλής δέχεται ένα μάθημα μεγάλης σημασίας για την ύπαρξή του, γιατί σε αυτόν τον άθλο μετουσιώνει το ένστικτό του σε ενόραση, διάνοια και διαίσθηση και όλα αυτά μαζί, οδηγούν τη διανόηση στην ύψιστη κατανόηση. Όλα αυτά δεν είναι παρά όψεις της συνείδησης και της ανταπόκρισης του ανθρώπου προς το περιβάλλον και τον κόσμο μέσα στον οποίο βρίσκει τον πραγματικό-αληθινό εαυτό του. Όπως η ύλη πρέπει να ανυψωθεί μέχρι τον ουρανό έτσι και το ένστικτο πρέπει επίσης να ανυψωθεί να μετουσιωθεί σε ενόραση, που στο μύθο μας η ελαφίνα συμβολίζει. Η ελαφίνα είναι η διάνοια και ο ήρωάς μας είναι ο μεγάλος αναζητητής. Το ενδιάμεσο στάδιο είναι το στάδιο της διανόησης. Τώρα, η μεγάλη ανάγκη του Ηρακλή τον ωθεί στο να αναπτύξει την ενόρασή του και να εξοικειωθεί με αυτήν την υποσυνείδητη στιγμιαία αναγνώριση της αλήθειας και της πραγματικότητας. Εφόδιο που θα χρησιμοποιήσει και στους μετέπειτα άθλους του αλλά και στην ολοκλήρωση της ύπαρξής του μέσω των επιτεύξεών του.
Η Κάρτα και ο Αποσυμβολισμός της
Ο Καρκίνος είναι ένα ζώδιο υδάτινο και σαν τέτοιο διέπεται από πολλά και βαθιά συναισθήματα, όπως και τα άλλα ζώδια του νερού. Έντονη ευαισθησία χαρακτηρίζει κάθε του προσπάθεια με αποτέλεσμα να απορροφάται από ό,τι κάνει.
Στη συγκεκριμένη κάρτα φαίνονται τα σημαντικότερα στοιχεία αυτού του ζώδιου. Σε πρώτο πλάνο βλέπουμε ένα κασόνι, μία κάσα προφανώς βγαλμένη από τη θάλασσα, ξεβρασμένη από τα ύδατα. Μια κάσα από καιρό ξεχασμένη και θαμμένη στην ακτή. Ένα όστρακο βρίσκεται πάνω της, σαν δείγμα του θαλάσσιου στοιχείου. Ο κάβουρας ξεπετάγεται μέσα από αυτό το όστρακο. Ο κάβουρας, ένας τέλεια οπλισμένος πολεμιστής που πρωτοκυττάει την άμυνά του και την εξασφαλίζει ενώ επιτίθεται μόνο σαν τον πειράξουν.
Ο κάβουρας που ξεπετάγεται μέσα από το όστρακο, έχει την έννοια εκείνου που βγαίνει αρματωμένος έξω από το σπίτι του. Μόνο το σπίτι, με την πλατιά έννοια –συμπεριλαμβανομένου και του ανθρώπινου στοιχείου- μόνο το σπίτι είναι εκείνο που του εξασφαλίζει ασφάλεια. Μαζί με τον κάβουρα και το όστρακο, το κιβώτιο δείχνει την περιουσία του, την περιουσία αυτού καθεαυτού του κάβουρα, που δεν είναι παρά η περιουσία και ο πλούτος της ίδιας της θάλασσας της Μεγάλης Μητέρας, με όλα της τα μυστικά. Πλούτη μεταφρασμένα σε χρυσάφι και κοσμήματα συμβολίζουν τα πλούτη της βαθιάς γνώσης που αποκτιέται μόνο με τη στροφή προς τα μέσα. Εδώ, καλούμαστε να ακολουθήσουμε το δρόμο του Καρκίνου και να αναζητήσουμε τα βαθύτερα μέρη της ύπαρξής μας, όσο πόνο και αν συνεπάγεται αυτό. Και σίγουρα αυτό το ζώδιο είναι ιδιαίτερα οδυνηρό γιατί κανείς περνά απ' όλες τις φάσεις της πλάνης που επιφυλάσσει το υγρό στοιχείο.
Στο κάτω μέρος της εικόνας, χέρια απλώνονται για να αρπάξουν το θησαυρό. Αυτή είναι η πλέον γήινη και αρνητική όψη του Καρκίνου –χέρια άπληστα που δεν στοχεύουν να χρησιμοποιήσουν το θησαυρό για τη διεύρυνση της γνώσης, αλλά για καθαρά ατομικούς σκοπούς. Ένα από τα κοσμήματα που μέλλουν να αρπαχτούν είναι και αυτό του ίδιου του Καρκίνου.
Ο Καρκίνος φαίνεται να στέκει όρθιος πάντα στο όστρακο με τις δαγκάνες απλωμένες ψηλά μοιάζει με εικόνα ανθρώπου που επικαλείται τη δύναμη των Ουρανών ενώ παράλληλα αποδίδει λατρεία στο Φεγγάρι που μεσουρανεί ολοστρόγγυλο. Αυτή η Σελήνη που επικρατεί στην εικόνα είναι ο βασικός συντελεστής της αστάθειας αυτού του ζώδιου. Για να κατανοηθεί, θα πρέπει κανείς να εστιαστεί πάνω της με ιδιαίτερη επιμονή και να αφεθεί ώστε να εισχωρήσει μέσα μας ο παλμός της.
Στο ίδιο πεδίο του ουρανού στέκει η Θεά του κυνηγιού και της αγνότητας. Η Θεά Άρτεμις στοχεύει τα ουράνια. Αριστερά επάνω φαίνονται τα τέσσερα μαγικά όπλα να εισχωρούν μέσα στο σπίτι του Καρκίνου, αλλά είναι αρκετά παθητικός για να τα χρησιμοποιήσει. Είναι σε ισορροπία αλλά, βρίσκονται σε ύπνο. Είναι αυτός που θα ελέγξει της λειτουργία τους.
Όλη η εικόνα δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να μεταβληθεί. Ο κάβουρας είναι στο στοιχείο του και στο νερό και έξω από αυτό, επομένως συνδυάζει δύο βασικές όψεις της Μητέρας, την πρωταρχική, την αρχέγονη, και εκείνη της υλοποιημένης Μητέρας. Βέβαια είναι κατώτερη, αλλά πιο εμφανής στο υλικό πεδίο. Η σοφία του κάβουρα πολλές φορές προσπερνάται και αν αναγνωριστεί είναι δύσκολο να αφεθεί κάτω από μία τόσο ισχυρή πανοπλία. Μα όποιος επιμείνει θα αναδειχθεί γενναιόδωρα, από τα πλούσια δώρα.
Σε αυτήν την κάρτα εμφανίζεται σε όλο της το μεγαλείο η Θηλυκή όψη που κρύβει δυναμική ισχύ, όπως φανερώνει η σφαίρα με το σταυρό στην κορυφή της Σελήνης. Μα πάνω απ' όλα κρύβει ιδιότητες της Θηλυκής Αρχής που έστω και θαμμένες υπάρχουν σε κάθε ανθρώπινη ύπαρξη, αρκεί να θελήσει να τις αναζητήσει. Και αυτές είναι η εναλλαγή, η πλάνη, η εσωτερικότητα κάθε μορφής, η ευαισθησία. Μα πρέπει κανείς να προσέξει γιατί οι αρνητικές όψεις πολλές φορές διαστρέφουν την πραγματικότητα δίνοντας πικρές εμπειρίες σε όποιον δεν ακολουθήσει τον ορθόδοξο τρόπο προσέγγισης του ζωδίου, να θελήσει να καρπωθεί τους θησαυρούς που θα ανακαλύψει.
Η λατρεία του σπιτιού, της Εστίας, εδώ δεν ερμηνεύεται σαν λατρεία του πλούτου, αλλά σαν λατρεία της συγκέντρωσης και της ασφάλειας. Μέσα από την αρματωμένη Άρτεμη υποκρύπτεται κάθε θηλυκή μαχητική Θεότητα που γνωρίζει πώς να προστατέψει τον εαυτό της για αυτό και μέσα σε αυτή την κάρτα θα μπορούσε να βρει τη θέση της και η Ίσιδα, παρόλο που εδρεύει βασικά σε άλλο ζώδιο. Συμπληρώνοντας την εικόνα αναφέρω πως οι θαλάσσιες χελώνες φανερώνουν τη μακροζωία και την ευημερία των στοιχείων που προέρχονται από το υγρό βασίλειο και που αργά αλλά σταθερά προχωρούν στον εξελικτικό τους σκοπό.
Βιβλιογραφία
• Ι. Θ. Κακριδή, Ελληνική Μυθολογία, Εκδοτική Αθηνών, 1986.
• Ζan Rispen, Ελληνική Μυθολογία, Εκδόσεις Αργώ, 2000.
• Αλίκη Μπέιλυ, Οι ΄Αθλοι του Ηρακλή, Lucis Press Limited, 1974.
• Αλίκη Μπέιλυ, Εσωτερική Αστρολογία, Lucis Press Limited, 1979.
• Μάργκαρετ Χόουν, Σύγχρονη Αστρολογία, Εκδόσεις Πύρινος Κόσμος, 1982.
• K. Hamaker-Zondag, Ψυχολογία και Αστρολογία, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, 1989.
• Τέρη Αναστασίου, Τα Ζώδια και Σύμβολά τους, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, 1996.
Ι.Φ.
Σύνδεση
Ζώδια | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
• Αστρολογία: Χθες Σήμερα Αύριο
• Ωροσκόπος: Η Πύλη της Συνείδησης