Αστρολογία
Σκορπιός
Προσεγγίζοντας τον συμβολισμό κάθε ζωδίου, μπορούμε να διακρίνουμε τα κύρια στάδια που διανύει κάθε ψυχή μέσα από την εμπειρία της ζωής. Αν καταφέρει αυτά τα στάδια να τα μεταμορφώσει κανείς σε εξελικτικά βήματα ή αν θα υποκύψει στα αντίστοιχα πάθη, έγκειται στις επιλογές της ελευθερής του βούλησης, στη δράση του ανώτερού του εαυτού.
Συμβολισμός
Είναι το 8ο ζώδιο στο Ζωδιακό Κύκλο, κυριαρχεί στον ουράνιο θόλο από τις 24 Οκτωβρίου έως και 22 Νοεμβρίου. Το πολικό του αντίθετο ο Ταύρος και Κυβερνήτης του ο πλανήτης 'Aρης.
Είναι το ζώδιο που συνδέει τη ζωή με το θάνατο. Το σύμβολό του απεικονίζει την κυριαρχία της αρσενικής, ενεργητικής αρχής. Είναι ζώδιο αρνητικό και παθητικό. Ανήκει στο στοιχείο του Νερού και το Σταυρό των Σταθερών. Ο Σταυρός αυτός, είναι ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της εξελικτικής πορείας της ανθρώπινης ύπαρξης, υποδείχνει εκείνο το οριακό σημείο στο οποίο η Ψυχή αναλαμβάνει τον έλεγχο της προσωπικότητας και ωθείται προς την εξέλιξη. Είναι ο Σταυρός της σταθεροποίησης του οράματος της εξέλιξης και ονομάζεται ο Σταυρός του Εσταυρωμένου Χριστού.
Το ζώδιου του Σκορπιού ελέγχει, πάνω στο ανθρώπινο σώμα, τα γεννητικά όργανα. Μέταλλό του είναι ο Σίδηρος και Πολύτιμος λίθος είναι ο Αχάτης και το Οπάλι, ενώ ορυκτά του ο Σίδηρος, ο Αιματίτης και ο Αμέθυστος, χρώμα του το βαθύ κόκκινο. Συνδέεται με φυτά όπως το Γεράνι και το Ροδόδεντρο και με όλα εκείνα που είναι θαμνώδη αγκαθόδεντρα. Στο ζωικό βασίλειο συνδέεται με ζώα όπως ο Λύκος, ο Σκύλος, το Φίδι, το Γεράκι. Και ο μυθολογικός συμβολισμός του είναι ο Ωρίωνας.
Κυβερνά χώρες όπως η Βαυαρία, η Λαπωνία, το Μαρόκο, η Νορβηγία, η Συρία, το Τρανσβάαλ και η Καταλονία και πόλεις όπως η Βαλτιμόρη, το Χάλιφαξ, η Νέα Ορλεάνη, η Μεσήνη, το Μόναχο και η Ουάσιγκτον.
Συνδέεται με τον Ουροβόρο όφι, το Δράκοντα και τον αστερισμό του Αητού. Ο Αητός, μια ανώτερη όψη του συμβολισμού του Σκορπιού, συνδέεται με τον Ευαγγελιστή Ιωάννη αν και ο παραδοσιακός Απόστολος στο χριστιανικό συμβολισμό είναι ο Θωμάς. Επίσης, συμβολίζει τον Ένοικο στο Κατώφλι και για αυτό θεωρείται ζώδιο της αυτογνωσίας η οποία επιτυγχάνεται μέσα στη σιγή. Ο Σκορπιός είναι ένα από τα τέσσερα σταθερά ζώδια που υποβαστάζουν τον τροχό του Ιεζεκιήλ. Γιος του Ιακώβ που τον αντιπροσωπεύει είναι ο δεύτερος Νταν «και θα γίνει το φίδι που θα δαγκώσει τις φτέρνες του αλόγου».
Στο Σκορπιό αντιστοιχεί ο μύθος της Λερναίας Ύδρας, του Φιδιού. Ο Ηρακλής είναι η θεότητα αυτού του ζώδιου, όπως ο Βούδας στον Ταύρο και ο Χριστός στους Ιχθύες.
Δεκανοί που του αντιστοιχούν είναι α' δεκανός: 'Aρης-Γονιμοποιός δράση, β' δεκανός: Ήλιος, Δίας-Υπευθυνότητα, γ' δεκανός: Αφροδίτη, Σελήνη-Επίτευξη.
Είναι το 8ο σημείο του Ζωδιακού Κύκλου. Εδώ η Ζωή συνδέεται με το Θάνατο και αντιστοιχεί στη μέλισσα, που το μέλι της δίνει στον άνθρωπο δύναμη ενώ το κεντρί της τον δηλητηριάζει. Σε αυτό το ζώδιο βρίσκουμε πολλά σύμβολα. Το σχήμα του αστρολογικού του συμβολισμού θυμίζει εκείνο της Παρθένου, μόνο που εδώ η ανυψωμένη ουρά συμβολίζει το κεντρί και την κυριαρχία της ενεργητικής, αρσενικής αρχής, αλλά και τη δύναμη του σεξ. Θυμίζει επίσης το κλασσικό φίδι του κήπου της Εδέμ. Είναι το φίδι που δαγκώνει την ουρά του και τρώει τον εαυτό του στην αναζήτηση της αλήθειας. Είναι ένα αυτοδύναμο ζώδιο, αυτάρκες και εσωστρεφές, αποφασισμένο να πετύχει το σκοπό του και την αποστολή του. Κατέχει μεγάλο προσωπικό μαγνητισμό και θεραπευτικές δυνάμεις.
Ο Σκορπιός είναι συνυφασμένος με το «Φως το Ημέρας». Εδώ συναντώνται το Φως της Μορφής, το Φως της Ψυχής και το Φως της Ζωής. Στο Σκορπιό αντιστοιχεί η φράση «Είμαι πολεμιστής και από τη μάχη προβάλλω θριαμβευτής». Αντιστοιχεί στον αστερισμό του Σείριου, το Αστέρι του Κυνός. Το ζώδιο αυτό, στην τωρινή φάση της εξέλιξης της ανθρωπότητας, κυβερνάει την Ατραπό της Μαθητείας. Ο Σείριος είναι ο αστέρας της ευαισθησίας και κυβερνάει την Ιεραρχία, όπως η Αλκυόνη το αστέρι της Ατομικότητας, κυβερνάει την Ανθρωπότητα.
Το άτομο που βρίσκεται στο ζώδιο του Σκορπιού αλλά και η ανθρωπότητα περνούν από τρεις δοκιμασίες. Αρχικά, χρειάζεται να αναπροσανατολιστούν στη γραμμή της ψυχής. Έπειτα πρέπει να επιδείξουν ετοιμότητα για την εξελικτική διαδικασία-μύηση και τελικά να δείξουν ευαισθησία στο Θείο Σχέδιο, για να προχωρήσουν στο επόμενο ζώδιο του Τοξότη όπου βλέπει και στοχεύει προς το στόχο του. Τα τρία στάδια δοκιμασίας έχουν τη σημασία τους επειδή μας δείχνουν τις τρεις δοκιμασίες-επίπεδα που περνάμε σε κάθε ζώδιο μέσα από τους τρεις δεκανούς.
Στο Σκορπιό, ο άνθρωπος, μαθαίνει να διαχειρίζεται τη φύση της επιθυμίας και της θέλησης. Τα τρία επίπεδα των δοκιμασιών του αφορούν πρώτα στο φυσικό σώμα, με τον έλεγχο του σεξ και της φυσικής άνεσης, έπειτα στο αστρικό με τον έλεγχο του φόβου, του μίσους και της μισαλλοδοξίας και τέλος στο κατώτερο νοητικό με τον έλεγχο της υπερηφάνειας, της χωριστικότητας και της νοητικής σκληρότητας –που είναι χειρότερη από τη φυσική.
Στο Σκορπιό αναδύονται διάφορες αποκρυφιστικές πραγματικότητες και αναμνήσεις από το παρελθόν. Το ένα είναι η Μνήμη και το άλλο είναι ο Ένοικος στο Κατώφλι.
Από εξωτερικής άποψης τα άτομα που βρίσκονται κάτω από την επίδραση αυτού του ζώδιου αγαπούν την αλήθεια και την ουσιαστική ζωή. Έχουν την τάση να διαπερνούν τα πάντα και να φτάνουν στο τέλος, εκεί που δεν πάει άλλο. Έχουν την τάση να ενθαρρύνουν και να παρέχουν βοήθεια. Έχουν βαθιά μυστικιστική ιδιοσυγκρασία και έντονα συναισθήματα που πολλές φορές οδηγούν στα άκρα. Για αυτό τα παιδιά αυτού του ζώδιου θα πρέπει να εκπαιδεύονται από νωρίς στην αυτοσυγκράτηση και να διοχετεύουν τη συγκεκριμένη τους δύναμη σε δημιουργικούς στόχους. Οι Σκορπιοί έχουν γενικά προδιάθεση σε ασθένειες των γεννητικών οργάνων και στους ρευματισμούς. Ταυτόχρονα αποκτούν πολλά ψυχολογικά προβλήματα εξαιτίας των έντονων και συχνά ανικανοποίητων συναισθημάτων τους. Τα πιο έντονα ελαττώματά τους είναι ο θυμός και η ζηλοτυπία. Η ικανότητά τους να πηγαίνουν βαθιά τους συνδέει ιδιαίτερα με τη θεραπεία, είτε είναι χειρουργική, είτε ψυχολογική καθώς και με την έρευνα. Γενικά είναι αποφασιστικά άτομα που τους αρέσει η μοναξιά.
Η Αλίκη Μπέιλυ μας παρέχει τη δυνατότητα να μελετήσουμε τα ζώδια μέσω των άθλων του Ηρακλή, στοχεύοντας στην έρευνα της ανθρώπινης ύπαρξης, τόσο ατομικά ως ζηλωτές όσο και συνολικά ως ανθρωπότητα. Το κύριο επίτευγμά τους είναι το «'Aνθρωπε, γνώθι σαυτόν». Ο Ηρακλής αρχίζει τους άθλους του σαν ένα απλό ανθρώπινο ον όπου μέσα από τις δοκιμασίες, αυτή η απλή εικόνα της ύπαρξής του, αυτοανατρέπεται και γίνεται ένας θριαμβευτής ήρωας. Έρχεται αντιμέτωπος με όλα τα σκοτεινά προσωπεία και τις επιθυμίες του, τις αδυναμίες και τους φόβους του όπου, ολοκληρώνοντας τους άθλους του τα έχει μετουσιώσει σε, διανόηση και ενόραση, σε θάρρος και αφιέρωση, σε υπέρβαση και ισορροπία και, ολοκληρώνεται ισορροπώντας στη δόμηση μιας Ψυχής με παγκόσμια Συνείδηση.
Ο Μύθος
H Λερναία Ύδρα
«Δίπλα στον ποταμό Αμυμώνη του 'Aργους βρίσκεται το έλος όπου πλαγιάζει το αθάνατο τέρας με τα εννιά κεφάλια. Ετοιμάσου Ηρακλή, είπε ο Μέγας Προεστός, να πολεμήσεις μαζί του μα πρόσεχε γιατί καθώς θα κόβεις το ένα του κεφάλι δύο θα ξεπετιόνται».
Το τέλμα όπου λίμναζε η Λερναία Ύδρα, παιδί της Έχιδνας και του Τυφώνα, μόλυνε με τη δυσωδία της όλη την ατμόσφαιρα, ο Ηρακλής βρήκε την φωλιά του τέρατος μέσα σε μια σπηλιά και ρίχνοντας πυρακτωμένα βέλη το ξετρύπωσε. Εκείνο εμφανίστηκε πετώντας φωτιές από το στόμα έχοντας δηλητηριώδη ανάσα, ενώ η φολιδωτή ουρά του μαστίγωνε τον αέρα. Ο Ηρακλής κατάφερε να της κόψει ένα κεφάλι μα πριν καν αυτό πέσει κάτω ξεφύτρωσαν δύο στη θέση του κάνοντας το τέρας ολοένα και δυνατότερο. Τότε ο Ηρακλής ενθυμούμενος τη συμβουλή του δασκάλου του «Εγειρόμεθα κλίνοντες το γόνυ» άρπαξε την Ύδρα με τα γυμνά του χέρια και τη σήκωσε ψηλά και όσο αυτή κρεμόταν στον αέρα η δύναμή της γινότανε ολοένα και μικρότερη ενώ το φως και ο καθαρός αέρας ολοκλήρωσαν το αποτέλεσμα. Οι εννέα κεφαλές κρέμονταν και ο Ηρακλής διέκρινε τη μία μυστική κεφαλή, την έκοψε και την έθαψε βαθιά. Έχουμε και άλλη μια απόδοση όπου, όταν έκοβε τα κεφάλια της Ύδρας ο Ηρακλής, έχοντας τη βοήθεια του Ιόλαου, ακουμπούσε έναν αναμμένο δαυλό στην πληγή καίγοντάς την, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αναγεννηθεί.
Εδώ ο Ηρακλής αρχικά αναγνωρίζει την ύπαρξη της Ύδρας, την αναζητά και τέλος την σκοτώνει. Χρειάζεται διάκριση για να αναγνωρίσει την ύπαρξή της, υπομονή για να ανακαλύψει τη φωλιά της και ταπεινοφροσύνη για να φέρει τα ακάθαρτα στοιχεία του υποσυνείδητου στην επιφάνεια και να τα εκθέσει στο φως της σοφίας.
Ο Ηρακλής έπρεπε να σηκώσει το τέρας από το βάλτο, από τη λάσπη στον καθαρό αέρα σε μια άλλη διάσταση, σε μια πιο εξυψωμένη σκέψη που αναζητά και ερευνά.
Το έργο που ανατέθηκε στον Ηρακλή έχει εννέα πλευρές. Κάθε κεφαλή της Ύδρας αντιπροσωπεύει και ένα από τα προβλήματα, τρεις συμβολίζουν τις ορέξεις που συνδέονται: με το σεξ-άνεση-χρήμα. Η επόμενη τριάδα αφορά τα πάθη: τον φόβο-το μίσος-την επιθυμία για δύναμη. Οι τελευταία τριάδα αντιπροσωπεύει τις κακίες του ανθρώπινου νου: υπερηφάνεια-χωριστικότητα-σκληρότητα.
Ο άνθρωπος κατανοεί ότι ένα τέρας βρίσκεται κρυμμένο στις υπόγειες περιοχές της συνείδησής του και χρειάζεται να επικαλεστεί ένα λαμπρότερο φως, για να ξεπεράσει την μεγάλη πλάνη της μορφής της ύλης, το Φως της Ψυχής, το Φως της Σοφίας για να τον βοηθήσουν να εξουδετερώσει τα πρόσωπα της Ύδρας μέσα του.
Η Κάρτα και ο Αποσυμβολισμός της
Η κάρτα του ζώδιου του Σκορπιού είναι ιδιαιτέρως μαγική, ο Σκορπιός είναι ένα ζώδιο που έχει μεγάλη εσωτερική και εξωτερική σημασία. Η κατώτερη απεικόνιση της κάρτας είναι ενός ζώου με ουρά σαν αμυντικό μέσο. Η επίθεση του σκορπιού συνδυάζεται με την εκδίκηση, αλλά στην ουσία δεν είναι παρά έντονος τρελός φόβος που προέρχεται από την αίσθηση της αυτοσυντήρησης.
Ο σκορπιός αγκαλιάζει το σύμβολο του Ζωδιακού σημείου και εύκολα παρατηρεί κανείς ότι το σχήμα που περιβάλλει το σύμβολο είναι ένα πεντάγραμμο. Πέντε είναι ο μαγικός αριθμός του 'Aρη που κυβερνάει αυτό το Ζώδιο. Ο σκορπιός φαίνεται κοντά σε υδάτινη επιφάνεια που καθρεφτίζεται μέσα της. Το Νερό πάντα σχετίζεται με τον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου και με ότι ονομάζεται ασυνείδητο και το καθρέφτισμα του σκορπιού στα εσωτερικά ύδατα σημαίνει ότι γνωρίζει τον Εαυτό, την Ύπαρξή του, έξω από τα ορατά και φαινομενικά πλαίσια και μέσα από μια βαθύτατη συνείδηση για την ύπαρξή του. Ο Σκορπιός είναι υδάτινο ζώδιο και γι' αυτό εσωστρεφές. Ο εξωτερικός εαυτός κοιτάζει το είδωλό του, δηλαδή στρέφεται προς τα μέσα και όχι προς τον κόσμο. Συνήθως σημαίνει καταστροφή, θάνατο, πόνο αλλά μόνο μέσα από την υλική όψη των πραγμάτων. Θάνατος, ναι, που υπόσχεται όμως μια καινούργια ζωή, μια γέννηση. Καταστροφή, ναι, αλλά κάθε καταστροφή φέρνει το χτίσιμο ενός καινούργιου οικοδομήματος. Πόνος, ναι, γιατί η απόρριψη των παλαιών μορφών προκαλεί πόνο, αλλά και κάθε απόρριψη ακολουθείται από νέες ιδέες, νέα πνευματικά έργα. Επομένως, αυτό που φαίνεται σαν, θάνατος, καταστροφή ή πόνος μέσα στην ύλη, μέσα στον κόσμο των φαινομένων, δεν είναι παρά η απαρχή της νέας ζωής, του έργου της εξέλιξης που επακολουθεί, εκείνο της ανέλιξης.
Ακριβώς αυτό απεικονίζεται με την μορφή του παιδιού που κρατάει το κρανίο, η παλιά ζωή και η νέα ζωή. Ο Θάνατος του παλιού και η γέννηση του καινούργιου. Τα ποτήρια, στην άλλη πλευρά συμβολίζουν, το γυρισμένο αυτό που τελείωσε, ενώ το άλλο δίπλα του ακτινοβολεί από ένα φως που συμβολίζει την πνευματική επίτευξη. Για να γεμίσει ένα δοχείο με νέο υλικό, πιο φρέσκο, πιο σύγχρονο, πρέπει να απαλλαγεί προηγούμενα από όλα τα κατακάθια που είχε συσσωρεύσει στο παρελθόν, και αυτό συνεπάγεται και πόνο και θάνατο και καταστροφή, για το κατακάθι.
Ο Σκορπιός σαν ζώδιο έχει τρεις κυρίαρχες φιγούρες. Η πιο γνωστή, η πιο διαδεδομένη, είναι του ζώου σκορπιού, και αφορά το κατώτερο επίπεδο ερμηνείας αυτού του σημείου. Ένα άλλο σύμβολο για τον Σκορπιό, πολύ λιγότερο γνωστό κι όμως εξίσου σημαντικό, είναι το Φίδι. Εδώ υποδηλώνει του φίδι της Σοφίας, το φίδι της Γνώσης, που κρατάει στο στόμα του μια νεκροκεφαλή. Αυτό σημαίνει ότι η Κάρτα αυτή παρουσιάζει ένα ζώδιο στο οποίο, σε κάποιο επίπεδο, γίνεται γνωστή η σημασία του θανάτου και όσοι ανήκουν σε αυτό, βαθιά μέσα τους σαν εσωτερικές υπάρξεις, έχουν γνώση της ιδέας θάνατος στο άκουσμα της οποίας και μόνο, οι περισσότεροι άνθρωποι τρέμουν. Όποιος εξοικειωθεί με αυτή την εικόνα, αργά ή γρήγορα θα οδηγηθεί στην «εμπειρία του θανάτου». Θα «αποτινάξει» για να κερδίσει την υπόσχεση που του δίνει η νέα ζωή. Επομένως το ζώδιο του Σκορπιού, στο δεύτερο επίπεδό του, έχει εκείνη την βαθιά εσωτερική γνώση που του επιτρέπει να ρίξει ένα βλέμμα στην άλλη ζωή, γι' αυτό συχνά εμφανίζεται μια απόσυρση και ένα ονειροπόλημα, καθώς και ένα κοφτερό πνεύμα σε όσους επί μακρόν ασχολούνται με αυτό το θέμα.
Στο ίδιο επίπεδο βλέπουμε έναν πολεμιστή, έναν Ιππότη που σκοτώνει το δράκο. Εδώ ο Ανώτερος Εαυτός δίνει την μάχη του με την ζωώδη φύση και καταφέρνει να κυριαρχήσει. Ο Σκορπιός είναι ένα κατεξοχήν εσωτερικό Ζώδιο. Καθρεφτίζεται στα νερά. Στον εσωτερικό καθρέφτη αποχτά μια γνώση του Εαυτού, μια γνώση των μυστικών της Ζωής και του Θανάτου, μέσα από την πνευματική δεξαμενή στην οποία βρίσκεται. Και κατόπιν, έχοντας αυτή την γνώση την εκμεταλλεύεται κατάλληλα, απομακρύνει και καταπολεμά καθετί άχρηστο και θέτει σε λειτουργία καθετί χρήσιμο.
Καθώς το φίδι είναι ένα από τα κατεξοχήν φαλλικά σύμβολα, πράγμα που σημαίνει, ότι το ζώδιο έχει μια έντονη κλίση προς τον ερωτισμό με τη βαθύτατη έννοια της λέξης αλλά, και προς το καθαρά υλικό, σεξουαλικό ένστικτο. Ο Ιππότης που πολεμάει τον δράκο μπορεί να σημαίνει ότι ο Ανώτερος Εαυτός καταφέρνει και κυριαρχεί επάνω στην ζωώδη φύση του.
Τέλος, σε ένα τρίτο επίπεδο πολύ πιο μακρινό, σε ένα πλάνο σχεδόν ομιχλώδες, φαίνεται μια σειρά από βράχους που σχηματίζουν ένα μεγάλο πυλώνα, λίγο πιο εμπρός κάθεται ένας γιόγκι και από πάνω πετάει ένας αετός. Ο δρόμος του Σκορπιού, που όπως είπαμε είναι από τους πιο εσωτερικούς, οδηγεί στον εσωτερισμό και στην αναζήτηση του άγνωστου. Ο Σκορπιός είναι ο ερευνητής, εκείνος που θέλει να μάθει τα πάντα, το Φίδι της Γνώσης, ο σκορπιός που αντικατοπτρίζεται στα ύδατα. Ό,τι δεν μπορεί να μαθευτεί, αναζητιέται όπως ο Γιόγκι αναζητά συνέχεια τον εαυτό του και τον κόσμο μέσα από την διεύρυνση της συνείδησης. Ο Σκορπιός αναζητά και γι' αυτό ο πυλώνας προς τα άλλα επίπεδα ύπαρξης, στο βάθος της εικόνας, είναι ανοιχτός. Ο Σκορπιός είναι καλός αναζητητής και αρκετά εσωστρεφής ώστε να αφοσιωθεί στο έργο της αναζήτησης και είναι σχεδόν σίγουρο ότι αν το θελήσει βαθιά εσωτερικά, πως αν δουλέψει γι' αυτό, η πόρτα θα είναι πάντα ανοιχτή.
Ο Αητός, τέλος, εξερευνά με τα διαπεραστικά του μάτια ολόκληρο τον Κόσμο, εποπτεύοντας το όλο σκηνικό, είναι η ανώτερη συνείδηση, η ανώτερη όψη της Κάρτας. 'Aλλο ένα σύμβολο του Σκορπιού. Γρηγοράδα, οξυδέρκεια, ευστροφία, αλλά ένας εαυτός εσωτερικός που οδηγεί σε κάποιο είδος απομόνωσης, απόσπασης, και γι' αυτό κινεί το ενδιαφέρον και την περιέργεια του κόσμου γενικά. Ο Αητός σημαίνει και ανεξαρτησία, ελευθερία του πνεύματος και αυτά, είναι επιπλέον χαρακτηριστικά του Σκορπιού.
Η τρισδιάστατη εικόνα, Σκορπιός, Φίδι και Αητός είναι μια εικόνα στην οποία ο εσωτεριστής άνθρωπος πρέπει πάντα να στέκει με σεβασμό και αγάπη και να θυμάται, πρώτα απ' όλα, πως πρέπει να δουλέψει σοβαρά με τον εαυτό του για την απόκτηση των ανώτερων επιπέδων.
Βιβλιογραφία
• Ι. Θ. Κακριδή, Ελληνική Μυθολογία, Εκδοτική Αθηνών, 1986.
• Ζan Rispen, Ελληνική Μυθολογία, Εκδόσεις Αργώ, 2000.
• Αλίκη Μπέιλυ, Οι ΄Αθλοι του Ηρακλή, Lucis Press Limited, 1974.
• Αλίκη Μπέιλυ, Εσωτερική Αστρολογία, Lucis Press Limited, 1979.
• Μάργκαρετ Χόουν, Σύγχρονη Αστρολογία, Εκδόσεις Πύρινος Κόσμος, 1982.
• K. Hamaker-Zondag, Ψυχολογία και Αστρολογία, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, 1989.
• Τέρη Αναστασίου, Τα Ζώδια και Σύμβολά τους, Εκδόσεις Ιάμβλιχος, 1996.
Ι.Φ.
Σύνδεση:
Ζώδια | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
• Αστρολογία: Χθες Σήμερα Αύριο
• Ωροσκόπος: Η Πύλη της Συνείδησης