Δυτική Εσωτερική Παράδοση
Οι Ατραποί του Πνεύματος
Το τελευταίο μέρος της μελέτης των Ατραπών του Δένδρου της Ζωής. Παρουσιάζονται και αναλύονται, με τη βοήθεια του συμβολισμού, εκείνες οι Ατραποί που σχετίζονται με τις πλέον πνευματικές και εξυψωμένες όψεις του Κόσμου και του ανθρώπου.
Οι Ατραποί του Πνεύματος, πέντε στο σύνολό τους, αποτελούνται από την 18η που ενώνει τα Σεφιρόθ Γκεβούρα και Μπίνα, την 16η που ενώνει Χέσεντ με Χόχμα, την 14η που ενώνει Μπίνα με Χόχμα, την 12η που ενώνει Μπίνα με Κέτερ και την 11η που ενώνει Χόχμα με Κέτερ.
Εδώ ας αναφέρουμε πως η προσέγγιση του περιεχομένου των Ατραπών, που έχει ψυχαναλυτικό ρόλο, φανερώνει τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στις τεχνικές του Φρόιντ και του Γιουνγκ. Σύμφωνα με τον πρώτο, οι υποσυνείδητες εικόνες εκδηλώνονται ως καταστάσεις της καθημερινής ζωής στο Μαλκούτ, ενώ κατά τον Γιουνγκ πρόκειται για εικόνες που εξελίσσονται σε σύμβολα μεταμόρφωσης και οδηγούν στην ψυχική αρμονία του Τίφαρετ.
Θα ακολουθήσει μια περιεκτική ανάλυση των Ατραπών του Πνεύματος καθώς θα αναφερθούμε στα σημαντικότερα σημεία συμβολισμού, λέξεις κλειδιά της κάθε μίας ώστε να αποκτήσουμε μια μικρή γνώση τους.
Η 18η Ατραπός Γκεβούρα - Μπίνα
Αυτή η Ατραπός συνδέει το Γκεβούρα, τη Σεφίρα της Δικαιοσύνης, της Δύναμης και της Αυστηρότητας, τη σφαίρα της εκδήλωσης της Πνευματικής δραστηριότητας, με το Μπίνα, τη Σεφίρα της αρχετυπικής Μορφής, της Κατανόησης που εδώ εκδηλώνεται σαν ένας ανώτερος τύπος Πίστης. Το Μπίνα είναι ο γονέας της Πίστης με την οποία η Ατομικότητα αποκτά όλη την ανώτερη γνώση του πεπρωμένου.
Η 18η Ατραπός δρα ως αγωγός επικοινωνίας μεταξύ του Πνεύματος και της Ατομικότητας, από την όψη του Πνεύματος όπου διατηρείται αρχετυπικά ο προορισμός του μέσα στη Μορφή-Μπίνα ως το καθαρά ενεργητικό τμήμα της Ατομικότητας-Γκεβούρα.
Η έμφαση στη Μορφή που δίνουμε στο συμβολισμό αυτής της Ατραπού δεν αφορά τις ίδιες τις μορφές που θα χρησιμοποιήσει το Πνεύμα στην Εκδήλωσή του, αλλά το σκοπό ή προορισμό του ενσαρκωμένου Πνεύματος μέσα σε αυτές τις μορφές καθώς και τη δράση τους μέσα στους κόσμους της Μορφής. Η μορφή αποτελεί αναγκαίο τμήμα της φυσικής τάξης των πραγμάτων. Λειτουργεί σαν περιορισμός, όχι με τη γνωστή έννοια του όρου, αλλά ως ένας Αδιαπέραστος Δακτύλιος μέσα στον οποίο είναι περιορισμένη η ενεργητική δύναμη του Πνεύματος.
Το εβραϊκό γράμμα που αντιστοιχεί στην Ατραπό είναι το Τσετ (ή Χεθ)ת που σημαίνει Φράκτης και έχει το ρόλο του περιορισμού μέσα στον οποίο δρα το Πνεύμα και εκφράζεται από το Μπίνα. Πέραν της έννοιας του Φράκτη σημαίνει και μια νέα έναρξη που έρχεται μετά το ξεπέρασμα των εμποδίων που θέτει το πεπερασμένο στην ανθρώπινη Ψυχή. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι ο Φράκτης ανάλογα από το επίπεδο που τον βλέπει κανείς μπορεί να είναι το σημείο ισορροπίας ενός δίπολου, ή το σημείο υπέρβασης των περιορισμών της εγκόσμιας φύσης. Το Τσετ έχει αριθμητική αξία οκτώ. Οκτώ άνθρωποι διασώθηκαν από τον κατακλυσμό αντιπροσωπεύοντας το νέο ξεκίνημα για την ανθρωπότητα.
Η κάρτα των Ταρό που της αντιστοιχεί είναι το «'Αρμα», με έναν Βασιλιά επάνω του. Το νόημα που υποδηλώνεται εδώ είναι η σταθερότητα που εκτείνεται σε όλο το Σύμπαν. Η πολικότητα της Εκδήλωσης συμβολίζεται με τα δύο άλογα ή σφίγγες, ενώ οι μεγάλοι και αιώνια περιστρεφόμενοι τροχοί, στηρίζουν το σχέδιο με το οποίο είναι χτισμένα όσα ξέρουμε και όσα δεν ξέρουμε. Έτσι το Άρμα λειτουργεί ως φορέας του Πνεύματος για τη δράση του στην Εκδήλωση στη διάρκεια των ενσαρκώσεών του.
Οι εσωτερικοί τίτλοι του Θριάμβου του Ταρό δείχνουν δύο όψεις της Ατραπού. Το «Τέκνο των Δυνάμεων των Υδάτων» αναφέρεται στην κατάστασή μας μέσα στα Ύδατα της Μορφής ή της Εκδήλωσης. Ενώ ο «Κύριος του Θριάμβου του Φωτός» αναφέρεται στην κοσμική θέση μας ως Κύριοι του Φωτός. Αυτός είναι ένας τρόπος έκφρασης των συμβόλων της 18ης Ατραπού όπως του Βασιλιά στο Άρμα, του Καρκίνου μέσα στο κέλυφος και της επιρροής μέσα στον Οίκο. Η διπλή ιδιότητα υπονοείται επίσης και από το διπλό σχήμα του αστρολογικού του συμβόλου.
Αστρολογικό χαρακτηριστικό της Ατραπού είναι το ζώδιο του Καρκίνου, σε αυτό το ζώδιο ανοίγει η πύλη προς τη μαζική συνείδηση. Στην Αίγυπτο ο αστερισμός του Καρκίνου απεικονιζόταν μερικές φορές με δύο χελώνες, γνωστές σαν Άστρα των Υδάτων, προσδιορίζοντας έτσι τη συμβολική του σχέση με τα αρχέγονα ύδατα που έδωσαν μορφή στη ζωή. Οι Ορφικοί αλλά και ο Θιβετανός υποστηρίζουν πως ο Καρκίνος είναι το σημείο από το οποίο έρχεται σε ενσάρκωση η μορφή. Κυβερνάται από τη Σελήνη, η οποία εκτελεί το συμβολικό της ρόλο, ως μεσολαβήτρια ανάμεσα στο «μορφικό» και τον «άμορφο» κόσμο. Η Σελήνη είναι ένα γενικό σύμβολο της Μορφής είναι η μεγάλη δύναμη επάνω στις παλίρροιες των ωκεανών, δυνάμεις της Θηλυκής Όψης. Εξαιτίας της Σελήνης το ζώδιο συνδέεται με τη Μητέρα της Μορφής, τα αρχέγονα βάθη της αρχέγονης εξέλιξης και τη μυθική Ατλαντίδα.
Όλος αυτός ο συμβολισμός δίνει έμφαση στη θέση μας στην αλυσίδα των εξελικτικών ιεραρχιών. Είμαστε Κοσμικά όντα, βυθισμένα μέσα στα ύδατα της Εκδήλωσης, και το έργο μας είναι να δράσουμε ως μεσάζοντες: να φωτίσουμε τα ύδατα με το φως μας και ταυτόχρονα να αυξάνουμε τη δύναμη του δικού μας φωτός με την κατάδυσή του μέσα σε αυτά τα ύδατα.
Το Γετζιρατικό κείμενο της 18ης Ατραπού είναι η «Διάνοια του Οίκου της Επιρροής» (μέσω της μεγαλοσύνης της αφθονίας του οποίου αυξάνεται η εισροή των αγαθών πραγμάτων πάνω στα δημιουργημένα όντα) και από το μέσον της αντλούνται τα μυστήρια και οι κρυμμένες αισθήσεις που κατοικούν στη σκιά της και που προσκολλώνται σε αυτήν από την Αιτία όλων των αιτιών. Η παρένθεση του Γετζιρατικού κείμενου υποδηλώνει πόσο αναγκαίος είναι αυτός ο δεσμός για να προχωρήσει ο προορισμός του Πνεύματος στην Εκδήλωση.
Η 16η Ατραπός Χέσεντ - Χόχμα
Αυτή η Ατραπός συνδέει το Χέσεντ, τη Σεφίρα των Διδασκάλων, το απόγειο της εκδήλωσης σε μορφή με το Χόχμα, την αντανάκλαση του Κέτερ, τη Σεφίρα της Σοφίας.
Η σφαίρα του Χέσεντ βρίσκεται εκεί που αναδύεται η εξυψωμένη συνείδηση του Μύστη στους απόκρυφους διαλογισμούς του. Σε αυτήν δέχεται την έμπνευση και στη συνέχεια την επεξεργάζεται πάνω στα πεδία τη μορφής. Φράσεις «Κάνε ότι θέλεις, αυτός είναι ο όλος Νόμος», «Αγάπη είναι ο Νόμος, Αγάπη κάτω από Θέληση» ταιριάζουν στο Χέσεντ, γιατί στο επίπεδο αυτής της σφαίρας η θέληση του ατόμου βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με τη Θέληση του Θεού.
Στη σφαίρα του Χόχμα έχουμε την πρώτη προβολή μιας ιδέας από τον εαυτό της, είναι η ενέργεια του Νου του Θεού σε εκδήλωση, η συνειδητοποίηση της παντοδύναμης τελειότητας ή της γυμνής Αλήθειας. Η εκπόρευση του Χόχμα θα μπορούσε να ονομαστεί Πνευματική Θέληση. Είναι ο Μεγάλος Διεγέρτης του Σύμπαντος. Το Κοσμικό Κέντρο του Χόχμα ή η άμεση φυσική του εκδήλωση λέγεται πως είναι ο Ζωδιακός.
Η 16η Ατραπός είναι παράλληλη με την 18η, και οι δύο είναι δεσμοί ανάμεσα στο Πνεύμα και την Ατομικότητα. Στο συμβολισμό δίνεται και πάλι έμφαση στη Μορφή. Το Χέσεντ είναι το τμήμα της Ατομικότητας που ατενίζει το πρόσωπο του Δημιουργού του, δηλαδή το Πνεύμα, εμπεριέχοντας ένα πρότυπο του Πνεύματος, πάνω στο οποίο θα διαμορφώσει τη μετέπειτα εκδήλωσή του. Και καθώς το Χόχμα είναι ο αγνός τύπος του Πνευματικού Όντος, η άμεση αντανάκλαση της ίδιας της Πηγής του Όντος στο Κέτερ, αυτή η Ατραπός μπορεί να θεωρηθεί, όπως λέει το Γετζιρατικό κείμενο, ως «χαρά της Δόξας, πέρα από την οποία δεν υπάρχει άλλη Δόξα σαν αυτή». Γιατί αυτή η Ατραπός θεωρείται πρότυπο αυτού που πρόκειται να υπάρξει μελλοντικά αλλά και σαν μια υπόσχεση για αυτό που θα γίνει.
Το εβραϊκό γράμμα που αντιστοιχεί στην Ατραπό είναι το Βάου ו που σημαίνει Καρφί. Στον τετραγράμματο τύπο YHVH, ( י ה ו ה ) το Βάου είναι η ενεργητική εκδήλωση στη Μορφή, το αποτέλεσμα της ένωσης των αντιθέτων Γιοντ και Χε. Στην εβραϊκή γραφή του γράμματος το Γιοντ δεν βρίσκεται ακριβώς πάνω από την κάθετη γραμμή της επικοινωνίας, αλλά πιο δίπλα, σαν η μεγάλη δυναμική ενέργεια του Χόχμα να κατευθύνει την πνευματική της επιρροή προς την παρθενική μορφή της Ατομικότητας που περιέχεται στο Χέσεντ. Η ερμηνεία του που σημαίνει Καρφί, από μια εσωτερική Χριστιανική θεώρηση, είναι σπουδαίο σύμβολο, γιατί είναι (εις τριπλούν) αυτό που καρφώνει το Πνεύμα στο Σταυρό της Ύλης.
Η κάρτα των Ταρό που της αντιστοιχεί είναι ο «Ιεροφάντης-ο Μάγος της Αιωνιότητας», ο Αρχιτέκτονας. Ο Μάγος είναι εκείνος που μεταβιβάζει τη δύναμη από ένα επίπεδο σε κάποιο άλλο. Το Αιώνιο βρίσκεται στο Κέτερ και στο Ανεκδήλωτο, εκδηλώνεται μέσα από το Χόχμα στην Ατομικότητα για να μεταβιβαστεί στην Προσωπικότητα.
Το αστρολογικό σύμβολο αυτής της Ατραπού είναι ο Ταύρος, ζώδιο της δημιουργίας και της γονιμότητας, συσχετίζεται με την αρχή της δυαδικότητας. Το σχήμα του συμβόλου η ημισέληνος πάνω από έναν ηλιακό δίσκο, υποδηλώνει τη λήψη των δυνάμεων της Αιωνιότητας και την ακτινοβολία τους που ζωογονεί και ζεσταίνει τους κόσμους της Εκδήλωσης.
Το Γετζιρατικό κείμενο για τη 16η Ατραπό είναι η «Θριαμβευτική ή Αιώνια Διάνοια» και ονομάζεται έτσι, επειδή είναι η χαρά της Δόξας, πέρα από την οποία δεν υπάρχει άλλη Δόξα σαν αυτή. Ονομάζεται επίσης, Παράδεισος που έχει προετοιμαστεί για τους Ενάρετους. Ένας από τους σκοπούς της εξέλιξής μας είναι η εκδήλωση της Χριστικής Συνείδησης στη Γη, η γέννηση του Χριστού βρέφους μέσα στον καθένα, στη φάτνη του Μαλκούτ. Η γέννηση αυτή αναγγέλλεται από ένα άστρο, την ακτινοβόλα ουσία του Πνεύματος στο Χόχμα, το οποίο ξεκινά την άνοδο του στο ουράνιο στερέωμα από την Ανατολή, τον τόπο του μεγαλύτερου συμβολικού Φωτός και της Αποκάλυψης.
Η 14η Ατραπός Μπίνα - Χόχμα
Αυτή η Ατραπός συνδέει το Μπίνα, την πρώτη «μορφική» Σεφίρα που αντιπροσωπεύει τη θηλυκή ενέργεια του Σύμπαντος, με το Χόχμα, τη Σεφίρα που είναι το Πνεύμα του Κέτερ σε θετική δραστηριότητα, ο σταθμός παραγωγής της ενέργειας του Σύμπαντος.
Το Μπίνα είναι η Μήτρα της Ζωής, τα Ύδατα της Μορφής, η Μητέρα της Μορφής. Είναι η σφαίρα της Κατανόησης, αλλά και της Σιωπής και εδώ εννοείται η σιωπή-αταραξία σε όλα τα επίπεδα ύπαρξης και όχι μόνο στο φυσικό, για να ακουστεί η φωνή του Πνεύματος.
Το Χόχμα είναι η ενέργεια του Νου του Θεού σε εκδήλωση, η πρώτη προβολή μιας ιδέας από τον εαυτό της, το Όραμα του Θεού πρόσωπο με πρόσωπο. Είναι η σφαίρα της Σοφίας, της Αφοσίωσης.
Η 14η Ατραπός είναι το κρυμμένο θεμέλιο όλων των όντων που βρίσκονται μέσα στη Μορφή. Η πηγή της ύπαρξής μας βρίσκεται στο Κέτερ, αλλά η Εκδήλωση ως σταθερή μονάδα απαιτεί τη λειτουργία των Αρχών της Πολικότητας και σε αυτό το επίπεδο εκφράζονται από τις αρχετυπικές αρχές του Χόχμα και του Μπίνα. Για αυτό και η Ατραπός είναι το αρχέτυπο όλης της επακόλουθης πορείας της Εκδήλωσης. Εδώ έχουμε την έμφυτη δύναμη του ύψιστου φορέα του ανθρώπου, του Πνεύματος σε εκδήλωση, το Πνεύμα που εξωθεί τον εαυτό του στη Μορφή. Αυτή η Ατραπός είναι το βασικό υποστήριγμα του ίδιου του Πνεύματος πάνω στα δικά του επίπεδα ύπαρξης. Είναι ο τελευταίος αγωγός της συνείδησης εκεί που κυριαρχούν οι Στήλες της Εκδήλωσης, κατά τη λειτουργία τους ως υποστηρίγματα της Μορφής.
Το εβραϊκό γράμμα που αντιστοιχεί στην Ατραπό είναι το Ντάλεθ ד που σημαίνει Πόρτα. Είναι η Πύλη ή η Πόρτα προς την Εκδήλωση, η πόρτα προς τον κόσμο του Πνεύματος, γιατί αυτή η Ατραπός βρίσκεται κατά μήκος της Αστραπής. Είναι η Πόρτα προς την πλήρη Φώτιση του Οράματος του Θεού πρόσωπο με πρόσωπο στο Χόχμα. Η 14η Ατραπός βρίσκεται ακριβώς πάνω από το Ντάατ και ο συμβολισμός του εβραϊκού γράμματος από τη μία του πλευρά έχει τη «διαφθορά» και από την άλλη του πλευρά την τελειότητα.
Η κάρτα των Ταρό που της αντιστοιχεί είναι «Η Αυτοκράτειρα», η Θυγατέρα των Ισχυρών, μπορεί να θεωρηθεί πως αποτελεί μια άλλη εικόνα της μεγάλης Θηλυκής Όψης του Θεού. Η Θηλυκή Πλευρά είναι κατά κάποιον τρόπο η Μορφική Όψη της Εκδήλωσης, η οποία αναφέρεται ως η Ίσιδα της Φύσης, αγκαλιάζοντας τη Φύση από την Πρώτη Εκδήλωση, μέσω όλων των επιπέδων, έως τον πυκνό φυσικό κόσμο.
Το αστρολογικό σημείο αυτής της Ατραπού είναι η Αφροδίτη η θεά της Γονιμότητας, η Ιστάρ, η Σάκτι. Πρόκειται για την Ουράνια Αφροδίτη που συμβολίζει την ενοποιό δύναμη των ενεργειών που κατέρχονται από το Κέτερ. Εδώ βρίσκει την πραγματική του έννοια ο Έρωτας, που μας δημιουργεί τη δυνατότητα της επαφής με τις δυνάμεις του Κέτερ και μέσω αυτού με τα Πέπλα της Αρνητικής Ύπαρξης. Ο Έρωτας μέσα στην Κοσμική Νύχτα γονιμοποιεί το Κοσμικό Αυγό μέχρι την εμφάνιση του Φάνη, δηλαδή του Φωτός.
Το Γετζιρατικό κείμενο της 14ης Ατραπού είναι η «Διαφωτιστική Διάνοια» και αποκαλείται έτσι, επειδή είναι το Χασμάλ, το Λαμπρό Όν, που αποτελεί το θεμελιωτή των κρυμμένων και βασικών ιδεών της αγιότητας και των σταδίων της προετοιμασίας τους. Και είναι πράγματι το κρυμμένο θεμέλιο όλων των όντων που βρίσκονται μέσα στη Μορφή.
Η 12η Ατραπός Μπίνα - Κέτερ
Αυτή η Ατραπός συνδέει το Μπίνα, τη Σεφίρα της Κατανόησης, τη σφαίρα που εκφράζει έναν ανώτερο τύπο Πίστης, που είναι γονέας της πίστης μια που από αυτήν εκπορεύεται η πίστη όπως συνήθως την αντιλαμβανόμαστε, με το Κέτερ που είναι το Στέμμα της Δημιουργίας, το οποίο περιέχει μέσα του κάθε επακόλουθη εκδήλωση. Οδηγεί στην Ένωση με το Θεό για την ολοκλήρωση του Μεγάλου Έργου.
Το Μπίνα είναι η Μάγια, η συμπαντική δύναμη της Ψευδαίσθησης, η Μεγάλη Θάλασσα από όπου προερχόμαστε. Έχει δύο όψεις την Άμα, τη Σκοτεινή Μητέρα ή Μητέρα των Θλίψεων που δεσμεύει την ελεύθερη κινούμενη δύναμη του Χόχμα μέσα σε περιορισμένη μορφή και την Αϊμά τη Φωτεινή Μητέρα, που είναι σύντροφος του Χόχμα, η γονιμοποιημένη Μητέρα. Εδώ έχουμε τις όψεις της Δήμητρας ως στείρα Μητέρα, έχοντας χάσει την κόρη της και της Περσεφόνης ως δημιουργική γονιμοποιημένη αρχή η οποία ξεκινάει ένα νέο κύκλο βλάστησης και εξέλιξης.
Το Κέτερ είναι η πηγή της Δημιουργίας, το σημείο από όπου πηγάζει η ζωή από τα βάθη του Μεγάλου Ανεκδήλωτου. Είναι ένα εκδηλωμένο σημείο, ένα κρυσταλλοποιημένο κέντρο στο μέσο της ανυπαρξίας, περιέχοντας μέσα του τις δυνατότητες όλων όσων θα ακολουθήσουν.
Η 12η Ατραπός είναι ικανή να αισθανθεί το Αληθινό Σχέδιο στα ανεξιχνίαστα ύψη του Κέτερ και να το οδηγήσει προς τα κάτω με τη μορφή ενός Αληθινού αποτυπώματος μέσα στη μορφική Σεφίρα Μπίνα. Αποτελεί μια υψηλή πνευματική κατάσταση συνείδησης που συνειδητοποιεί τα πράγματα όπως αυτά είναι στην πραγματικότητα.
Το εβραϊκό γράμμα που αντιστοιχεί στην Ατραπό είναι το Μπεθ ב που σημαίνει Σπίτι. Σε αυτό το επίπεδο οικοδομείται ο Οίκος, ο Ναός του Πνεύματος που μπορεί να θεωρηθεί ως το φυσικό σώμα ή γενικότερα όλα τα σώματα που χρησιμοποιεί το Πνεύμα, ολόκληρος ο εκδηλωμένος άνθρωπος, ο οποίος θα πρέπει να είναι ένα ζωντανό αντίγραφο του Αποτυπώματος ή του Αληθινού Σχεδίου.
Η κάρτα των Ταρό που της αντιστοιχεί είναι «Ο Μάγος-ο Μάγος της Δικαιοσύνης». Μάγος είναι αυτός που κατεβάζει ανώτερες δυνάμεις σε ένα κατώτερο επίπεδο, εδώ από το Κέτερ στο Μπίνα. Επίσης είναι εκείνος που διαχειρίζεται τον στοιχειακό κόσμο με βάση τις επιτεύξεις του στα ανώτερα επίπεδα της ύπαρξης και της κατανόησης που διαθέτει για τις κοσμικές όψεις των Στοιχείων.
Το αστρολογικό σημείο αυτής της Ατραπού είναι ο πλανήτης Ερμής και το αστρολογικό του σύμβολο μας οδηγεί στο πραγματικό νόημα της Ατραπού. Είναι το σχήμα της Αφροδίτης με τη δεκτική ημισέληνο στην κορυφή. Αυτό σημαίνει ότι το Πνεύμα όχι μόνο ενεργοποιεί όλα τα πεδία της Ύλης, αλλά ότι και το ίδιο είναι δεκτικό προς τις ανώτερες Κοσμικές δυνάμεις.
Το Γετζιρατικό κείμενο της 12ης Ατραπού είναι η «Διάφανη Διάνοια» επειδή αποτελεί το είδος της Μεγαλοπρέπειας που ονομάζεται Χαζμαζίτ, προφήτης-όραμα, ο τόπος από όπου πηγάζει το όραμα εκείνων που βλέπουν οπτασίες. Εδώ η μορφή δεν κρύβει πλέον τη λαμπρή εικόνα του Δημιουργού, αλλά την αποκαλύπτει κάτι που μπορεί να αντιληφθεί κανείς με την ανώτερη μορφή ενόρασης ή πνευματικής γνώσης.
Η κάθοδος του Σχεδίου σε αυτή την Ατραπό είναι μια αναγκαία συνέπεια, γιατί η γνώση δεν είναι χρήσιμη χωρίς κάποιο εκδηλωμένο αποτέλεσμα, παρ' όλο που η γνώση και το αποτέλεσμα όπως τα θεωρούμε εδώ είναι πολύ διαφορετικά από αυτά που εννοούμε γενικά με τις λέξεις. Φυσικά, το Αληθινό Σχέδιο και το Αποτύπωμα πρέπει να κατέβουν τελικά στα επίπεδα της νοητικής γνώσης και των φυσικών αποτελεσμάτων.
Η 11η Ατραπός Χόχμα - Κέτερ
Αυτή η Ατραπός συνδέει το Χόχμα, την πρώτη Σεφίρα που εκφράζει το αρχέτυπο της αρσενικής Αρχής και που ωθεί για εκδήλωση, με το Κέτερ την Πρώτη Εκδήλωση, που τοποθετείται στην κορυφή της Μεσαίας Στήλης της Ισορροπίας και από αυτό εξαρτώνται τα Πέπλα της Αρνητικής Ύπαρξης.
Το Χόχμα είναι η Σεφίρα της Σοφίας, εδώ ο Θεός συνειδητοποιεί την εικόνα Του, εδώ η νόησή Του μεταβάλλεται και δημιουργεί τη μεταβολή της εικόνας Του που είναι το Χόχμα. Σε αυτή τη σφαίρα έχουμε την έκφραση της απόλυτης Αφοσίωσης μια που εδώ δεν υπάρχει το κακό.
Στο Κέτερ βρίσκεται το Αληθινό Σχέδιο για την εκδηλωμένη εξέλιξη και τη διευθέτηση όλης της δημιουργημένης ζωής. Είναι η Εκπλήρωση του Μεγάλου Έργου, είναι η ανεξιχνίαστη Μονάδα, η ρίζα όλων των πραγμάτων, ένα κέντρο πνευματικής ενέργειας, αόρατο και χωρίς έκταση, γεμάτο ακατάπαυστη ζωή, δραστηριότητα και δύναμη.
Αυτή η Ατραπός είναι το υψηλό επίπεδο συνείδησης, όπου η φωτισμένη Ψυχή προχωρά προς την Ένωση με το Θεό. Η 11η Ατραπός οδηγεί στο Χάος, δηλαδή στο Μεγάλο Ανεκδήλωτο, το Αχανές Παράδοξο, το οποίο υπάρχει και όμως δεν υπάρχει. Καθοδικά μπορούμε να πούμε ότι εκφράζει την αθωότητα του Πνεύματος, καθώς εισέρχεται στην Εκδήλωση τελείως άπειρο, αλλά με τη Σοφία του Κόσμου πίσω του.
Το εβραϊκό γράμμα που αντιστοιχεί στην Ατραπό είναι το Άλεφ א που σημαίνει Βόδι, είναι το πρώτο γράμμα του εβραϊκού αλφάβητου, η αρχή και το τέλος των πάντων. Το Βόδι είναι το πιο γήινο από τα συμβολικά ζώα και δείχνει πως όσο και αφηρημένες και αν είναι οι μελέτες μας για το Πνεύμα, ο σκοπός του Πνεύματος είναι ριζωμένος στη Γη. Συμβολίζει τον Θεό - Δημιουργό, το μυστήριο της ενότητας και της αρμονίας. Έχει αριθμητική αξία τον αριθμό 1 και συμβολίζει την έναρξη. Ως ιδεόγραμμα περιέχει δύο σύμφωνα που δεν μπορούν να προφερθούν υποδεικνύοντας το σιωπηλό, τις ιδιότητες του κρυμμένου, του ακατανόητου, του ανεξήγητου και άπειρου.
Η κάρτα των Ταρό που της αντιστοιχεί είναι «Ο Τρελός», ίσως το πιο βαθύ σύμβολο από όλες τις κάρτες. Είναι αντικείμενο σεβασμού, είναι ένα παράδοξο πλάσμα, καθώς είναι ταυτόχρονα σοφός και τρελός. Ξεκινά την περιπέτειά του στον κόσμο της Εκδήλωσης σαν μια νεαρή Ψυχή αυθύπαρκτη και αυτοδύναμη με κληρονομιά τις αναμνήσεις της αληθινής του φύσης.
Το αστρολογικό σημείο αυτής της Ατραπού είναι το Στοιχείο του Αέρα, το οποίο είναι ένα καλό σύμβολο για το Πνεύμα, καθώς είναι απεριόριστο, διαπερνά τα πάντα και εκτείνεται σε μεγάλο ύψος. Έχει το χαρακτηριστικό να διασκορπίζει και έτσι έχουμε ένα δεσμό με το Μεγάλο Ανεκδήλωτο που εξαφανίζει τα πράγματα μέσα στη μη ύπαρξη, από τη σκοπιά της Εκδήλωσης.
Το Γετζιρατικό κείμενο της 11ης Ατραπού είναι η «Σπινθηροβόλα Διάνοια», επειδή είναι η ουσία του πέπλου που είναι τοποθετημένο κοντά στο πρότυπο της διευθέτησης, και αυτό είναι το ιδιαίτερο αξίωμα που της έχει δοθεί, ώστε να μπορεί να σταθεί στην Όψη της Αιτίας των Αιτιών.
Η άνοδος σε αυτή την Ατραπό είναι η τελική Ένωση με τον Θεό που οδηγεί στη διάλυση της Εκδήλωσης. To Κέτερ είναι η πηγή της Δημιουργίας, το σημείο από όπου πηγάζει η ζωή από τα βάθη του Μεγάλου Ανεκδήλωτου. Όσοι περπατούν με το Θεό, όπως ο Ενώχ, δεν υπάρχουν σαν υλική υπόσταση. Η κάθοδος σε αυτήν είναι το πρώτο τμήμα της Καθόδου της Δύναμης, η οποία συμβολίζεται καββαλιστικά από την Αστραπή. Έτσι αναπαριστά την πρώτη Αρχή του δημιουργημένου Κόσμου και όλων όσων εμπεριέχει.
Σε αυτό το σημείο ολοκληρώθηκε η έρευνά μας για τις Ατραπούς του Δέντρου της Ζωής, έρευνα χρήσιμη όχι μόνον για εκείνον που αναζητά γενικές πληροφορίες αλλά και για τον μελετητή της Καββάλα που αναζητά περισσότερο εξειδικευμένες τοποθετήσεις και αναλύσεις των Ατραπών του Δέντρου της Ζωής. Μέσα από αυτή την αναζήτηση καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως, οι Ατραποί του Δέντρου είναι στάδια Φώτισης της Ψυχής μας και συνδέονται στενά με το συμβολισμό της μυητικής διαδικασίας της εξέλιξης της ύπαρξής μας. Ως μια πανάρχαια μέθοδος εσωτερικής εκπαίδευσης, οδηγεί στη διαδικασία ανάπτυξης και εξέλιξης της Συνείδησης, όσο και της ανύψωσής της προς το Φως. Ελπίζουμε να γίνουν ένα χρήσιμο εξελικτικό εργαλείο στα χέρια όσων επιθυμούν την εξύψωση της πνευματικής τους υπόστασης και της ολοκλήρωσης της ύπαρξής τους.
Βιβλιογραφία
• Fortune Dion, Η Μυστική Καββάλα, Iάμβλιχος 1986.
• Knight Gareth, Ταρό: Θεωρία και Πρακτική, Iάμβλιχος 1990.
• Γκορτσοπούλου Λίλυ, Ταρό και ο Συμβολισμός τους, Ιάμβλιχος 1988.
• Regardie Israel, Η Καββάλα και τα Σύμβολά της, Iάμβλιχος 1991.
• Knight Gareth, Οι Ατραποί της Σοφίας, Iάμβλιχος 2009.
• Knight Gareth, Οι Σφαίρες του Δέντρου της Ζωής, Ιάμβλιχος, 2008.
Σύνδεσμοι
Ατραποί στην Εσωτερική Παράδοση
Οι Ατραποί της Ατομικότητας
Οι Ατραποί της Προσωπικότητας
Ι.Φ.